Budowa odporności dziecka
pixabay.com
- 10 Grudnia 2020

Budowa odporności dziecka

Układ odpornościowy pełni kluczową rolę w organizmie malucha, chroniąc go przed szkodliwym wpływem drobnoustrojów. W trakcie ciąży i niedługo po porodzie odporność dziecka chronią przeciwdziała matki, jednakże z czasem bariera ochronna przestaje działać. Wtedy warto zadbać o odporność swojego brzdąca naturalnymi sposobami.

Odporność dziecka kształtuje się już na etapie życia płodowego. Wówczas jego organizm aż do czasu porodu chroni mama. Dziecko rodzi się z wykształconym układem odpornościowym, który jednak wytwarza się stopniowo i potrzebuje czasu, aby dojrzeć i chronić organizm małego człowieka. Dziecięcy układ immunologiczny może rozwijać się nawet do dwunastego roku życia. W związku z tym, dzieci są szczególnie podatne na różne dolegliwości, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Należy również pamiętać, że odporności dziecka nie zbuduje się w krótkim czasie. Z tego względu warto zacząć dbać o nią już od pierwszych chwil życia malucha.

W jaki sposób zwiększyć odporność dziecka?

1. Odpowiednia dieta

Przede wszystkim ciężarna powinna zadbać o prawidłową i dobrze zbilansowaną dietę w czasie ciąży, która pozwoli na budowanie odporności malucha. Za jej podstawę uważa się spożywanie produktów bogatych w składniki odżywcze, witaminy oraz minerały. Po urodzeniu dziecka najlepiej karmić je piersią, bowiem w mleku mamy są zawarte wartościowe składniki odżywcze, a także substancje, które pobudzają układ odpornościowy i chronią go przed infekcjami. Dodatkowo karmienie piersią sprzyja budowaniu korzystnej mikroflory jelitowej maluszka. Po zaprzestaniu tej metody warto zadbać o prawidłową dietę samego malucha, która powinna być bogata w witaminy szczególnie ważne dla układu odpornościowego, czyli A, C, D i E. Witamina A wpływa na funkcjonowanie białych krwinek oraz zwiększa podatność na dolegliwości, z kolei witamina C zwiększa produkcję białych krwinek, które podobnie jak w przypadku witaminy E zwalczają wolne rodniki. Natomiast witamina D odpowiada za funkcje ochronne organizmu. Dodatkowo dziecko powinno przyjmować produkty bogate w składniki mineralne jak cynk, selen czy wapń oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Z tego względu podstawę jego menu powinny stanowić owoce i warzywa, nabiał, chude mięso, a także ryby.

2. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu

Ruch jest naturalnym lekarstwem na wszelkie dolegliwości. Pozwala wzmacniać stawy i kości, podnosi kondycję, dba o utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych, a co więcej – znacząco wpływa na układ immunologiczny dziecka. Na znaczeniu szczególnie zyskuje aktywność fizyczna uprawiana na świeżym powietrzu, którą rodzice powinni praktykować od narodzin dziecka, poprzez długie spacery z brzdącem. W późniejszym okresie warto spędzać z pociechą jak najwięcej czasu na zewnątrz poczynając od zabawy na placu zabaw, po uprawianie różnych dyscyplin sportowych.

3. Szczepienia

Bardzo ważnym elementem kształtowania odporności dziecka są szczepienia. Szczepionki pobudzają układ odpornościowy dziecka, który walcząc ze szczepem antygenów, produkuje odpowiednią dawkę przeciwciał, pozwalających zwalczyć infekcje. Szczepienia są istotnym elementem rozwoju małego człowieka, gdyż pozwalają zapobiec wystąpieniu groźnych chorób, na które szczególnie narażone są niemowlaki, jak odra, świnka, różyczka, gruźlica, wirusowe zapalenie wątroby typu B oraz wirusowe mózgowe porażenie dziecięce. Oprócz tego warto zaszczepić dziecko przeciwko ospie wietrznej, rotawirusom i pneumokokom, gdyż tymi infekcjami można w łatwy sposób zarazić się w przedszkolu po kontakcie z nieszczepionymi dziećmi.

4. Hartowanie

Skutecznym sposobem nabierania odporności jest mechanizm termoregulacji. Chodzi o to, żeby przyzwyczajać dziecko do coraz niższych temperatur, aby w sezonie jesienno-zimowym nie odczuł gwałtownej zmiany klimatu. Stąd warto wychodzić na zewnątrz z maluchem, pomimo złej pogody. Dodatkowo należy zadbać o odpowiednią temperaturę w mieszkaniu, aby nie przegrzewać pomieszczeń, w których przebywa pociecha, a także zadbać o odpowiednią wilgotność powietrza, która zahamuje proces rozwoju grzybów i bakterii. Należy również pamiętać o odpowiednim wierzeniu mieszkania w ciągu dnia.

5. Odpoczynek i sen

To kluczowe elementy pozwalające wspierać układ odpornościowy. Dziecko potrzebuje określonej ilości snu, aby jego ciało mogło się zregenerować i wejść w nowy dzień z należytą porcją energii. Szacuje się, że niemowlę powinno spać od dwunastu do szesnastu godzin dziennie, roczny maluch w przedziale od jedenastu do czternastu, z kolei dzieci w wieku od trzech do pięciu lat od dziesięciu do trzynastu godzin na dobę, wliczając w każdym przypadku drzemki. Dzieci w wieku szkolnym powinny przesypiać co najmniej osiem godzin. Nie należy również zapomnieć o odpoczynku, który jest szczególnie wskazany po intensywnym dniu dziecka. Warto pamiętać, że stres oddziałuje negatywnie na zdrowie brzdąca, w związku z czym chwilowe oderwanie się od codziennych obowiązków pozwoli zredukować niepotrzebne zdenerwowanie.

6. Sterylność pomieszczenia

Nie należy zbytnio przesadzać z utrzymywaniem perfekcyjnej czystości w mieszkaniu. Całkowite wyeliminowanie drobnoustrojów nie pozwoli kształtować odpowiedniej odporności dziecka, dlatego czasem warto pozwolić mu pobrudzić się w trakcie zabawy. Aczkolwiek warto zwracać uwagę na higienę malucha. Dziecku od małego powinno tłumaczyć się, jak ważne jest mycie rąk po skorzystaniu z toalety czy przed spożyciem posiłku.

7. Unikanie kontaktów z chorymi

Z chorymi mamy do czynienia nie tylko w szpitalu czy w przychodniach, ale również w zamkniętych pomieszczeniach, w których przebywa się z dużą ilością osób, na przykład w przedszkolu czy w centrum handlowym. Pomimo iż całkowite ograniczenie kontaktów z innymi ludźmi jest niemożliwe, to jednak nie należy narażać maluchów na niepotrzebne ryzyko. Dodatkowo warto unikać miejsc, w których przebywają palacze, gdyż dym papierosowy może niekorzystanie odbić się na funkcjonowaniu dróg oddechowych dziecka.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News