Co powinno umieć roczne dziecko?
pixabay.com
- 29 Listopada 2020

Co powinno umieć roczne dziecko?

Pierwsze urodziny to szczególny moment zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. To właśnie wtedy wielu opiekunów przeprowadza własny bilans tego, ile ich pociecha już opanowała. W tym czasie maluch zmienia się pod względem fizycznym, emocjonalnym, a także intelektualnym. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się w sposób indywidualny, dlatego nie zawsze warto porównywać swojego maluszka z innym, w tym samym wieku.

Na pierwsze urodziny dziecka, rodzicie czekają z niecierpliwością, ponieważ to najlepszy moment na ocenę tego, czego przez dwanaście miesięcy zdążyli nauczyć swoją pociechę. Często zdarza im się konfrontować swojego malucha z dzieckiem koleżanki lub słuchać przechwałek swoich znajomych o tym, czego zdążył się już nauczyć ich maluszek. Nie należy za bardzo przejmować się słowami innych, gdyż każde dziecko rozwija się inaczej i jest to jak najbardziej naturalny proces. Generalnie przyjmuje się, że roczny maluch waży około jedenastu kilogramów i mierzy blisko 75 centymetrów. Z tych danych wynika, że w ciągu dwunastu miesięcy maluszek przytył trzykrotnie, z kolei jego wzrost zwiększał się o trzy centymetry miesięcznie. Jednakże po pierwszych urodzinach pociecha nie będzie już ani tak szybko rosła ani przybierała na wadze, gdyż jego apetyt ulegnie zmniejszeniu. Jednakże, z pewnością po tym okresie maluch opanował najbardziej podstawowe czynności, opierające się na trzech płaszczyznach: zdolności ruchowej, mowie oraz emocji.

Rozwój fizyczny rocznego dziecka

W tym czasie dziecko powinno mieć opanowane umiejętności samodzielnego siadania, swobodnego pełzania oraz raczkowania, a niekiedy nawet stania na dwóch nóżkach, opierając się o jakikolwiek mebel. Roczny maluch bardzo chętnie próbuje również przejść kilka kroków, gdy jest trzymany za rączki przez rodziców. Pierwsze samodzielne kroki zdarzają się najczęściej pomiędzy 14. a 15. miesiącem życia. Czasami maluszek będzie próbował wdrapać się na niewysokie schody, a gdy mu się uda, to przeważnie brakuje mu pomysłu jak zejść z powrotem na dół. Oprócz tego w tym okresie dziecko z pewnością nie potrafi usiedzieć w miejscu, dlatego ubranie go czy umycie jest nie lada wyznawaniem dla rodziców. W związku z rozwojem koordynacji ruchowo-wzrokowej oraz niewielkiej motoryki, roczne dziecko umie już klaskać, chwytać w rączki różne przedmioty przy pomocy palca wskazującego i kciuka, a także wskazywać na obiekty lub osoby. Dodatkowo potrafi wkładać do pojemników różne rzeczy i sprawnie je z nich wyjmować. W tym okresie warto próbować urozmaicić dietę malucha, wprowadzając do niej pokarmy, które dziecko będzie potrafiło samo dostarczyć sobie do buzi, aby dodatkowo rozwijać jego umiejętności

Rozwój emocjonalny rocznego malucha

Roczne dziecko jest już bardziej otwarte na innych ludzi, jednakże najlepiej czuję się w towarzystwie rodziców, rodzeństwa, dziadków czy osób znajomych. Stara się być coraz bardziej śmiałe i lubi popisywać się przed innymi. Uwielbia zabawę i często się śmieje, aczkolwiek nie potrafi bawić się z innymi dziećmi, gdyż nie rozróżnia jeszcze pojęć „moje” i „twoje”. Uważa, że wszystkie zabawki są jego i nie umie się nimi dzielić. Najczęściej próba zabawy jednym przedmiotem z obcym maluchem kończy się płaczem i wybuchem gniewu. Jednak należy próbować zapoznawać go z innymi dziećmi i nie starać się izolować go od innych, mimo początkowych niepowodzeń. W tym okresie dziecko jest dość samodzielne, więc wspólna zabawa z rodzicem również będzie ograniczona. Brzdąc najlepiej lubi bawić się sam, dotykać różne przedmioty, otwierać i zamykać książeczki czy słuchać grających elementów. Do wszystkiego stara się dojść sam, a gdy mu nie wychodzi – łatwo poddaje się emocjom, nad którymi jeszcze nie potrafi panować. W tym czasie maluszek powoli próbuje zapamiętywać nowe twarze po jej charakterystycznych elementach, stąd tak bardzo jest zaciekawione osobą, która posiada brodę czy nosi okulary. Oczywiście najlepiej czuję się w towarzystwie mamy, którą bacznie obserwuje. Gdy znika mu z oczu, to zaczyna się niepokoić.

Rozwój intelektualny rocznego brzdąca

W okolicy swoich pierwszych urodzin maluch potrafi wypowiedzieć już kilka słów, głównie z tą samą sylabą, typu: „mama”, „tata”, „baba” czy „daj”. Dodatkowo umie naśladować zwierzątka oraz maszyny i chętnie lubi pokazywać swoje umiejętności, powtarzając: „hau hau”, „kwa kwa” czy „brum brum”. Niekiedy przysłuchuje się rozmowom dorosłych i sam pod nosem próbuje wymruczeć poszczególne słowa. Maluch rozpoznaje i reaguje już na swoje imię, a także rozumie proste polecenia, jak: nie wolno lub nie ruszaj. Dodatkowo sam rozumie, co oznaczają słowa „tak” i „nie” i chętnie z nich korzysta, a niekiedy aby mieć pewność, że wszyscy dobrze go zrozumieli, również rusza główką w odpowiednią stronę. W tym czasie jest również dość humorzasty i pomimo iż będzie wiedział, czego rodzic od niego oczekuje, to nie zawsze będzie chciał wykonać dane polecenie. W trakcie nauki nowych czynności brzdąc jest bardzo skupiony i nie interesuje go to, co dzieje się obok niego. Umie skoordynować swoje myślenie z gestami, dlatego gdy rodzic go nie zrozumie, to sam pokaże o co mu chodzi. Uwielbia naśladować zachowanie rodziców, zwłaszcza w trakcie czynności domowych. Zaczyna rozumieć, do czego służą pewne przedmioty i poprawnie korzystać. Uwielbia być chwalony za opanowanie nowej czynności i rozpoznaje, kiedy rodzice są z niego dumni.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News