portalparentingowy.pl
dieta: w ciąży

unsplash

Dieta w ciąży. Co jeść, aby wspomóc rozwój dziecka?

5 Maja 2021

Autor tekstu:

Damian Witoń

Udostępnij:

Każda kobieta w ciąży powinna odpowiednio dbać o swoją dietę. Aby maksymalnie zwiększyć szanse dziecka na prawidłowy rozwój, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach dotyczących odżywiania i nie tylko

Dieta przyszłej mamy jest niezwykle ważna dla dziecka, które rozwija się w jej brzuchu. Dbając o swój jadłospis, możemy zrobić dla niego bardzo wiele dobrego. Doradzamy, na co zwrócić uwagę przy komponowaniu menu.

undefined

Dieta przyszłej mamy. Nie powinno w niej zabraknąć kilku kluczowych elementów

undefined

Kobieta w trakcie ciąży powinna dbać o swoją dietę w szczególny sposób. Nie zawsze bowiem, to co jest wystarczające dla niej samej, pokrywa się z potrzebami dziecka. Specjaliści zalecają, aby dieta przyszłych mam była uzupełniona o kilka podstawowych elementów.

Pierwszym z nich jest kwas foliowy. Niedobór tego składnika może powodować wady cewy nerwowej u płodu. Kluczowy jest szczególnie na pierwszych etapach ciąży. Przez pierwsze 12 tygodni zalecane jest przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego na dobę.

Bardzo ważny dla rozwoju dziecka jest też jod. Kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie 150-200 μg na dobę. Nie bez znaczenia są też kwasy DHA. Zalecane jest przyjmowanie od 400 do 600mg na dzień. 

Kobiety w ciąży powinny układać swój jadłospis w sposób zróżnicowany i zrównoważony. Najlepiej oprzeć go o produkty zbożowe, warzywa, owoce, mięso, jaja i tłuszcze roślinne. Bardzo ważne, aby produkty pochodziły ze sprawdzonych źródeł. 

Do prawidłowego rozwoju kości dziecka niezbędny jest wapń. Najlepszym jego źródłem jest nabiał. Kobiety w ciąży powinny zatem sięgać po produkty mleczne.

Nie możemy również nie wspomnieć o tym, że w ciąży absolutnie nie powinno się spożywać alkoholu oraz palić papierosów. Alkohol negatywnie wpływa na rozwój płodu i może przyczyniać się do powstania poważnych wad, z którymi nasze dziecko będzie musiało zmagać się całe życie. 

Palenie również może prowadzić do powstania poważnych wad rozwojowych oraz znacznie zwiększa ryzyko poronienia. Oprócz alkoholu i papierosów kobiety w ciąży nie powinny również jeść surowego mięsa i surowych jaj. Niektórzy dietetycy odradzają także spożywanie serów pleśniowych.

Artykuły polecane przez redakcję Portal parentingowy:

  • Powrót dzieci do szkół. Minister Zdrowia przekazał bardzo ważne informacje

  • Mama podczas brania prysznica usłyszała rozpaczliwe szczekanie psa. Gdy dotarła do pokoju dziecka, wryło ją w ziemię

  • Nie dawaj ich swoim dzieciom. Produkty reklamowane są jako zdrowe, rzeczywistość jest zupełnie inna

Źródło: parenting.pl

Damian WitońAutor

Wydawca portalu portalparentingowy.pl, z wykształcenia psycholog, absolwent Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Myślę, że zdrowie jest często kwestią wyboru. Aby się nim cieszyć, trzeba jednak wiedzieć, jak dokonać go właściwie. Mam nadzieję, że dzięki swojej pracy, będę w stanie w tym Państwu pomóc.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Podobne artykuły

Ciąża i poród

Domowe sposoby na zgagę w ciąży. Jak pozbyć się problemu?

Czytaj więcej >

Ciąża i poród

Czy w ciąży można jeść parmezan? Odpowiadamy

Czytaj więcej >

Ciąża i poród

Czy można jeść kiwi w ciąży?

Czytaj więcej >

Ciąża i poród

Czy kobiety czują moment zapłodnienia? Pierwsze objawy ciąży można łatwo pomylić

Czytaj więcej >

Ciąża i poród

Czy można jeść oscypek w ciąży? Lepiej uważać

Czytaj więcej >

Ciąża i poród

Fioletowy motyl przy łóżeczku noworodka. Ma bardzo smutną symbolikę

Czytaj więcej >