Jak oswoić dziecko z tematem niepełnosprawności? Praktyczny savoir-vivre
Dzisiaj 5 maja obchodzony jest Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Warto z tej okazji przybliżyć dzieciom ten temat. Podpowiadamy, jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności.
"Mamo, dlaczego to dziecko tak dziwnie wygląda?", "Dlaczego ta dziewczynka nie umie chodzić?", "Dlaczego ten chłopiec tak dziwnie mówi?". To tylko niektóre z pytań, jakie mogą paść z ust dziecka. To normalne, że dzieci są ciekawe, dlatego warto z nimi na te tematy rozmawiać i uświadamiać, że wszyscy się różnimy, ale każdy z nas tak samo zasługuje na życzliwość i uśmiech drugiego człowieka.
Bądź otwarty i okazuj szacunek
Obchodzony 5 maja Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych jest świetną okazją do porozmawiania na ten temat z dziećmi. Jednak często nawet dorośli nie za bardzo wiedzą, jak się wobec takich osób zachować, a co dopiero przekazać odpowiednio wiedzę na ten temat dzieciom.
Pedagożka Anna Chrzanowska w swoim podcaście na Facebooku podkreśla, że dzieci są bacznymi obserwatorami i biorą przykład z dorosłych. Dlatego bardzo ważne, aby przede wszystkim sami rodzice byli otwarci i okazywali szacunek, jeżeli chcą nauczyć tego swoje pociechy.
Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności?
Rozmawiając z dziećmi o niepełnosprawności, staraj się przekazywać informację tak, aby sprzyjać integracji z osobą z niepełnosprawnością. Staraj się unikać skrótowych odpowiedzi typu: "Ten chłopiec jest chory", ponieważ mogą one prowadzić do zdystansowania się dziecka.
Przekazując dziecku informacje, nie używaj naukowych terminów. Staraj się mówić jak najbardziej zrozumiale dla dziecka, ale jednocześnie unikaj infantylnych zwrotów. Twój komunikat powinien być prosty i zrozumiały.
Każdy człowiek jest inny
Wytłumacz dziecku, że każdy człowiek jest inny. Różnimy się miedzy sobą kolorem skóry, umiejętnościami czy zainteresowaniami. Tak samo jest z niepełnosprawnością. To, że ktoś nie widzi albo nie chodzi, jest po prostu kolejną cechą, która sprawia, że różnimy się między sobą.
Rozmawiając z małym dzieckiem o niepełnosprawności, nie musisz zagłębiać się w szczegóły. Maluch prawdopodobnie nie będzie jeszcze gotowy, aby o nich usłyszeć. Prawdopodobnie też nie będzie nimi po prostu zainteresowany.
Tych słów nie używaj
Bardzo ważne w rozmowie z dzieckiem o niepełnosprawności jest nieużywanie słów nacechowanych negatywnie. Staraj się unikać słów, takich jak:
kaleka
ślepy
głuchy
inwalida
upośledzony
Wyrażenia te były kiedyś powszechnie używane, jednak obecnie mogą stanowić obelgę i być używane wyłącznie w celu dokuczenia komuś, podkreślając jego życiową nieporadność, a nie ze względu na stan zdrowia. Dlatego całkowicie powinno się zrezygnować z ich używania. Staraj się również nie używać określenia "normalny", mówiąc o zdrowych dzieciach i dorosłych.