Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Szkoła > Prof. Śliwerski o polskim szkolnictwie: "Trzeba odejść od anachronicznych metod nauczania"
Katarzyna Augustyniak
Katarzyna Augustyniak 26.08.2021 02:00

Prof. Śliwerski o polskim szkolnictwie: "Trzeba odejść od anachronicznych metod nauczania"

Szkoła
Unsplash.com / Ivan Aleksic

Profesor Śliwerski, uznany pedagog, w rozmowie z RadioZET.pl wypowiedział się na temat kondycji polskiego szkolnictwa. Temat dotyczył także tego, co w nauczanie wniosła pandemia. Zdaniem specjalisty nauka w polskich szkoła wciąż podlega anachronicznym regułom, które bardzo negatywnie oddziałują zarówno na uczniów, jak i na nauczycieli.

Profesor Śliwerski zapytany o to, do jakiej szkoły wrócą uczniowie po wakacjach, bez zastanowienia odpowiedział: Do szkoły tradycyjnej, w ławkach, przed tablicą, z klasówkami. Bo jak uzyskać kreatywne modele kształcenia w warunkach więziennych? Dopóki będzie zarządzane odgórnie, podporządkowanie ideologii partii władzy i wszechobecna kontrola to zbyt wiele się nie zmieni.

Profesor Śliwerski: Polska szkoła tkwi w systemie z XVII wieku

Profesor w rozmowie z Aleksandrą Pacułek przyznał, że niestety polska szkoła cały czas tkwi w systemie z XVII wieku, czyli takim, który oparty jest na ciągłym egzaminowaniu, egzekwowaniu i kontrolowaniu. Pedagog nie obwinia przy tym nauczycieli, wręcz przeciwnie -otwarcie stwierdził, że choć chcieliby zaproponować uczniom coś ciekawszego, nie mogą, bo to nie są decyzje, które zależą od nich.

- Nauczyciele mają mały obszar wolności i możliwości decydowania o tym, jak uczynić szkołę bardziej atrakcyjną, ciekawą, przyjazną. Dochodzimy do tego, że jedyną wartością chodzenia do szkoły jest bycie w środowisku koleżeńskim -ocenia Śliwerski.

Profesor ostrzegł przed całkowitym powrotem do tradycyjnego modelu nauczania, czyli tego opartego na lekcjach prowadzonych tylko w salach lekcyjnych:

-Jeśli nie wykorzystamy potencjału zmian, które zostały wymuszone przez pandemię, to wrócimy na stare tory, czyli do nauczania konserwatywnego, opartego na przymusie, karach, ciągłym egzaminowaniu -zaznacza.

Zdaniem znawcy właśnie ten model pracy zniechęca uczniów do dalszego poszerzania wiedzy.

Śliwerski: Trzeba odejść od anachronicznych metod nauczania

Kiedy dziennikarka przywołała przykłady wielu uczniów, którzy zachwalali sobie lekcje biologii prowadzone na świeżym powietrzu, czy pikniki, na których omawiali lektury, prof. Śliwerski przyznał, że jest to niezbity dowód na to, że wreszcie trzeba porzucić obecny system edukacji.

-Nauka tego samego, w tym samym czasie, w jednorodnych wiekowo rocznikach - trzeba odejść od tego modelu, od anachronicznych metod nauczania. Niestety, ciągle jesteśmy nastawieni na zdawalność na egzaminach, a nie na proces uczenia się.

Czy zdaniem specjalisty jest jakaś nadzieja na to, by sytuacja w polskich szkołach się zmieniła? Jak najbardziej tak:

- Jeśli system jest coraz bardziej autorytarny, natychmiast uruchamia się system obronny środowiska, szczególnie tak dobrze wykształconego jak nauczyciele. Powstają wyspy oporu, autentycznej radości z uczenia się. [...] Im większy autorytaryzm tym ten obszar oporu, prób wyzwalania się, będzie większy.

Artykuły polecane przez redakcję Portal Parentingowy:

Źródło: Wiadomosci.radiozet.pl

Tagi: Profesor