portalparentingowy.pl
dziecko

fot. unsplash.com/kazuend

7 naturalnych sposobów na zwiększenie odporności dziecka

3 Października 2022

Autor tekstu:

Redaktor

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko cieszyło się zdrowiem i nie zapadało na sezonowe infekcje. Aby tak jednak było, musimy podjąć działania, które wzmocnią odporność organizmu naszej pociechy. Na szczęście można to zrobić przy pomocy naturalnych metod. Ich największą zaletą jest to, że są one zarówno skuteczne, jak i bezpieczne. 

Zadbaj o odpowiednią dietę

Aby nasza pociecha miała dobrą odporność, musimy zadbać o odpowiednią dietę wszystkich domowników. Nie ma niestety magicznych pigułek, które zastąpiłyby zdrowe i pełnowartościowe produkty. Warto zatem postarać się o to, aby menu naszego dziecka obfitowało w:

  • owoce i warzywa, najlepiej świeże i sezonowe 

  • produkty z pełnego ziarna, takie jak na przykład płatki żytnie i owsiane

  • orzechy i pestki 

  • naturalny nabiał

  • kiszonki 

  • ryby, zwłaszcza te tłuste 

  • ekologiczne mięso 

  • jaja z wolnego wybiegu


„Ograniczyć, a najlepiej wyeliminować należy zaś takie produkty jak rafinowane tłuszcze, cukier czy żywność o wysokim stopniu przetworzenia. Czasem jest to trudne, ponieważ musimy odmawiać maluchowi ulubionych słodkości. Na szczęście na rynku jest już wiele zdrowych zamienników, po które sięgniemy bez szkody dla zdrowia – są to zarówno słodkie pasty kanapkowe, jak i zdrowe batony czy chipsy!” – przekonuje Ewelina Klimek, ekspertka produktowa z internetowego ekobazaru Arkana Smaku.

Jako rodzice musimy także troszczyć się o to, aby nasze dziecko było odpowiednio nawodnione. Warto zatem zachęcać je do picia wody. W sezonie jesienno-zimowym najlepiej sprawdzi się ta ciepła. Część wypijanych płynów mogą stanowić rozgrzewające herbaty z aromatycznymi przyprawami. Mowa tu o imbirze, goździkach, kurkumie czy cynamonie cejlońskim. 

Zapewnij dziecku czas na sen i odpoczynek 

Każde dziecko powinno mieć zapewnioną odpowiednią ilość czasu na odpoczynek w ciągu dnia. Warto zatem pozwolić mu na to, by poświęcało czas swoim zainteresowaniom i pasjom. Dla dobra pociechy ograniczmy jednak czas, który spędza przed ekranem laptopa, telewizora czy telefonu. Emitowane przez te urządzenia niebieskie światło niekorzystnie wpływa na stan dziecięcego organizmu i osłabia odporność. Może także utrudniać zasypianie. 

Sen jest kolejną ważną rzeczą, której potrzebujemy do dobrego funkcjonowania. Specjalistka z ekologicznego centrum Arkana Smaku zaznacza: „Warto pamiętać o tym, że dzieci muszą mieć zapewnione przynajmniej 9, a najmłodsi nawet 13 godzin nieprzerwanego odpoczynku nocnego. W przeciwnym razie ich organizm nie będzie pracował prawidłowo. Jeśli dziecko będzie mogło spokojnie wypocząć w nocy, za dnia będzie miało więcej wigoru i energii. Będzie także mniej narażone na rozwój sezonowych infekcji”. 

Ruch na świeżym powietrzu może pomóc 

Jako rodzice musimy zdawać sobie sprawę z tego, że dziecko powinno regularnie uprawiać jakąś aktywność. Jeśli chcemy poprawić jego odporność, najlepiej zachęcić je do tego, aby spędzało minimum godzinę na świeżym powietrzu. 

Wielu rodzicom wydaje się, że jesienią oraz zimą dziecko powinno siedzieć w domu. Jest to jednak duży błąd. Przebywając na zewnątrz, organizm się hartuje. Jego odporność staje się więc zdecydowanie lepsza. Aby jednak dziecko chciało przebywać na dworze, należy zapewnić mu ciekawe zajęcia. Warto zachęcić je na przykład do zbierania kasztanów czy kolorowych liści. Można wybrać się całą rodziną na grzybobranie. Zabawy na placu zabaw z innymi też zawsze przynoszą dużo frajdy. Można wypróbować rower, rolki czy hulajnogę. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie!

Suplementacja i redukcja stresu 

Nie wszystkie witaminy oraz składniki mineralne jesteśmy w stanie dostarczyć swojemu dziecku wraz z pożywieniem w odpowiednich ilościach. Niekiedy jest więc konieczna suplementacja. Ewelina Klimek, ekspertka z internetowego ekocentrum Arkana Smaku, podpowiada: „W okresie jesienno-zimowym należy zadbać o to, aby dziecko zażywało witaminę D3, określaną również mianem witaminy słońca. Do rozważenia jest także suplementacja kwasów Omega-3. W okresach zwiększonej zachorowalności na przeziębienie i grypę dobrze byłoby także zaopatrzyć się w witaminę C. Jest ona kluczowa dla zachowania dobrej odporności organizmu. Dziecku potrzebne są także takie minerały jak magnez, cynk czy selen. Zanim zdecydujemy się na suplementację, zawsze warto skonsultować się z naszym lekarzem rodzinnym”.

Jeśli dziecko ma się cieszyć dobrą odpornością, nie może się także stresować. Nadmierne napięcie emocjonalne zaburza prawidłową pracę układu odpornościowego. Warto więc na bieżąco reagować na problemy, z jakimi zmaga się maluch. Jeżeli atmosfera w naszym domu będzie wspierająca, istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że będzie informować nas o swoich trudnościach. Rozpoznawanie swoich potrzeb i emocji oraz rozmowa o nich są kluczowe dla prawidłowego rozwoju w pełni zdrowia. Dobrym pomysłem może okazać się nauczenie dziecka technik relaksacyjnych, dzięki którym łatwiej rozładuje stres.

Jak widać, na odporność składa się wiele czynników. Na szczęście o wszystkie możemy zatroszczyć się w naturalny sposób. Dobre nawyki przeniosą się z pewnością na lepsze funkcjonowanie i zdrowie całej rodziny.

Źródło: Materiał prasowy


Tagi:

odporność

RedaktorAutor

Portalu Parentingowego

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Podobne artykuły

Zdrowie

Kampania "W kobiecym interesie". Bezpłatne badania ginekologiczne

Czytaj więcej >

Zdrowie

Zimne ręce u dziecka. Kiedy powinny nas martwić?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Czy kobieta w ciąży może pić kawę? Najnowsze wyniki badań

Czytaj więcej >

Zdrowie

Lekarze ostrzegają: chrońmy małe dzieci przed słońcem!

Czytaj więcej >

Zdrowie

Eko menstruacja? Koniec ery jednorazowych produktów higienicznych!

Czytaj więcej >

Zdrowie

Zdrowe nawyki żywieniowe — jak przekazywać je dziecku od najmłodszych lat?

Czytaj więcej >