Czy odchudzanie przed ciążą ma sens?
pixabay.com
Martyna Trębacz - 17 Listopada 2020

Czy odchudzanie przed ciążą ma sens?

Wiele kobiet zastanawia się, czy odchudzanie przed ciążą w ogóle ma sens. Odpowiedź nie jest wcale jednoznaczna. Wszystko zależy od tego jaka jest nasza waga, a także jakie są powody odchudzania. Nie da się jednak ukryć, że masa ciała może wpływać na problemy z zajściem w ciąży, a także stanowić zagrożenie dla płodu.

Odchudzanie przed planowaną ciążą – otyłość a ciąża

Nie ulega wątpliwościom, że masa ciała ma duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Waga odrywa także dużą rolę w przypadku planowania potomstwa. Odchudzanie przed planowaną ciążą jest zalecane, ale tylko w przypadku otyłości lub nadwagi. Nie jest tajemnicą, że kobiety zmagające się z problemem nadwagi lub otyłości mogą mieć trudności z zajściem w ciążę. Zwłaszcza, że często przyczyną dodatkowych kilogramów są choroby współistniejące, takie jak cukrzyca czy niedoczynność tarczycy. Co więcej, nawet gdy dojdzie do zapłodnienia, ze względu na wagę pacjentki, ciąża może zostać uznana za wysokiego ryzyka. Wynika to z dużego prawdopodobieństwa powikłań, które występuje u kobiet otyłych. W takim przypadku ciąża jest szczególnie obarczona ryzykiem poronienia, a także wystąpienia cukrzycy ciążowej, nadciśnienia a nawet wad wrodzonych płodu. Właśnie dlatego osoby otyłe, które planują powiększenie rodziny, powinny odpowiednio wcześniej rozpocząć odchudzanie.

W przypadku nieznacznej nadwagi, odchudzanie przed planowaną ciążą może się ograniczyć do wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Pełnowartościowe posiłki w połączeniu z aktywnością fizyczną, taką jak jazda na rowerze, spacery czy pływanie, z pewnością przyniosą oczekiwane efekty.

W przypadku otyłości sprawa się nieco komplikuje. Absolutnie niewskazane jest stosowanie diet-cud, które obiecują szybką utratę wagi. Tego typu diety są niebezpieczne dla zdrowia i zazwyczaj kończą się efektem jo-jo. Co więcej, szybka utrata wagi nie sprzyja także osobom, które planują zajście w ciąże. Dlatego bardzo ważne jest, aby do tematu odchudzania podejść z rozsądkiem. W przeciwnym razie nie tylko nie uda się osiągnąć wymarzonej sylwetki, ale drakońska dieta może się przyczynić do dodatkowych kłopotów zdrowotnych. W przypadku kobiet otyłych odchudzanie przed planowaną ciążą powinno przebiegać pod okiem specjalisty. Dlatego zamiast testowania popularnych diet na własną rękę, lepiej skorzystać z pomocy dietetyka, który dostosuje plan odchudzania do konkretnej osoby. Ważne jest jednak, aby odchudzanie rozpocząć odpowiednio wcześniej, ponieważ spadek wagi w krótkim czasie w przypadku otyłości jest niebezpieczny dla zdrowia. Aby odchudzanie było skuteczne i bezpieczne dla organizmu powinno się chudnąć od 0,5 do 1 kg tygodniowo. W przypadku otyłości szczególną rolę odgrywa zdrowe żywienie oraz wysiłek fizyczny. Nie można także zapominać o dostarczaniu organizmowi odpowiednich suplementów i witamin. Kiedy odchudzanie przyniesie zamierzony efekt i uda się osiągnąć planowaną wagę, można bez obaw planować powiększenie rodziny. U kobiet o prawidłowej masie ciała jest znacznie większa szansa, że ciąża będzie przebiegać prawidłowo i uda się urodzić zdrowe dziecko.

Odchudzanie przed ciążą – niedowaga a ciąża

Nie tylko dodatkowe kilogramy stanowią zagrożenie dla ciąży. Problemem jest również zbyt niska masa ciała u kobiety w ciąży. Jeśli przyszła mama ma niedowagę istnieje uzasadnione ryzyko, że dziecko urodzi się przed czasem, a w dodatku niedowaga matki spowoduje także niską masę urodzeniową noworodka. Niedowaga często oznacza także niedobór witamin, co zwiększa szanse na nieprawidłowy rozwój płodu, a nawet wystąpienie wad wrodzonych. Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, że waga ma także wpływ na płodność. Zbyt niska masa ciała może prowadzić do zaburzeń hormonalnych, co w efekcie przyczyni się do trudności z zajściem w ciąże. Dlatego też, podobnie jak w przypadku nadwagi, niedowaga także wymaga konsultacji z dietetykiem. Dzięki zbilansowanej diecie i aktywności fizycznej można nie tylko schudnąć, ale także przybrać na wadze.

Czy odchudzanie przed ciążą ma sens?

Odchudzanie przed ciążą w niektórych przypadkach jest wręcz koniecznością. Zwłaszcza kobiety otyłe powinny przed zajściem w ciąże skorzystać z pomocy specjalisty. Dzięki temu nie tylko uda się zgubić zbędne kilogramy, ale także zmniejszyć ryzyko powikłań i chorób, które mogą być niebezpieczne nie tylko dla zdrowia matki, ale i dziecka.

O ile jednak odchudzanie przed ciążą w przypadku otyłości jest uzasadnione to absolutnie odradza się stosowanie diet w trakcie ciąży. W tym czasie organizm kobiety w znaczącym stopniu zmienia się i dodatkowe kilogramy są nieuniknione. Oczywiście nie oznacza to, że nie należy kontrolować wzrostu wagi. Zdaniem specjalistów wzrost masy ciała w ciąży powinien przebiegać stopniowo i pod koniec ciąży kobieta powinna przybrać na wadze nie więcej niż maksymalnie 15 kg. W razie wątpliwości warto zapytać lekarza, który najlepiej oceni czy wzrost wagi w trakcie ciąży odbywa się prawidłowo.

Dieta a planowanie ciąży

Kobiety, które planują zajść w ciążę, powinny szczególną wagę przykładać do codziennych posiłków oraz trybu życia. Bardzo istotne jest wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, które w przeciwieństwie do diety-cud nie spowodują szybkiego spadku wagi. Pozwolą za to utrzymać prawidłową masę ciała, a także dostarczą potrzebne witaminy i minerały. Ważne jest, aby jeść mniej a częściej. Większość specjalistów poleca spożywanie 5 posiłków dziennie, co 3 godziny. Ważne jest także, aby ostatni posiłek jeść nie później niż na 3 godziny przed snem. Istotną rolę odgrywa także jakość spożywanych produktów. Kobiety, które planują rozpocząć starania o dziecko powinny szczególnie pamiętać o pełnowartościowych posiłkach. Warto postawić na składniki, które zawierają duże ilości witamin i minerałów. Wysoko przetworzone produkty najlepiej zastąpić warzywami, owocami oraz produktami zbożowymi, takimi jak kasza czy ciemne pieczywo. Warto także wyeliminować z codziennej diety cukier i jedzenie typu fast-food. Konieczne jest również picie wody, minimum 2 litry dziennie, aby nawadniać organizm, a także nie dopuścić do zatrzymywania się wody. Absolutnie wskazana jest aktywność fizyczna, oczywiście dopasowana do możliwości i potrzeb. Warto pamiętać, że zdrowy tryb życia w przeciwieństwie do diety nie oznacza szybkiej metamorfozy. Zamiast tego uczymy się zdrowych nawyków żywieniowych, które zostaną już z nami na zawsze.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News