Jak odkwasić organizm?
pixabay.com
Jan Hylla - 3 Lutego 2021

Jak odkwasić organizm?

Coraz więcej słyszymy o problemach wynikających z zakwaszenia organizmu. Na co tak naprawdę może wpływać to zakwaszenie, czy jest niebezpieczne? Jak radzić sobie z zakwaszeniem organizmu, jak go odkwasić? I właściwe po co?

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Kiedy w ogóle mówimy o zakwaszeniu organizmu? Do tego stanu dochodzi w momencie, w którym zakłócona zostaje gospodarka kwasowo – zasadowa organizmu. To właśnie gospodarowanie tymi parametrami spełnia jedna z ważniejszych funkcji regulujących naszego ciała. Prawidłowy balans jest niezbędny do właściwego przebiegu wielu procesów życiowych i utrzymania człowieka w dobrym stanie zdrowia. Zignorowanie zaburzeń gospodarki kwasowo – zasadowej może w długiej perspektywie przynieść pogorszenie się jakości życia i wystąpienie przewlekłych schorzeń.

Choć zakwaszenie organizmu zazwyczaj łączone jest z osobami po 40roku życia, to tak naprawdę może dotyczyć ludzi niezależnie od grupy wiekowej. Wiele teorii wskazuje ścisłe powiązania zakwaszenia organizmu z występowaniem wielu dolegliwości i chorób. Zaburzenia gospodarki kwasowo – zasadowej ma być przyczyną takich chorób jak nowotwory, choroby serca, kamica nerkowa, migreny, kamienie w woreczku żółciowym. Zakwaszenie organizmu może wystąpić nie tylko przy ciężkich stanach chorobowych, ale też w przypadkach problemów z cholesterolem lub problemach z jelitami.

Objawy zakwaszenia organizmu

Żeby móc odkwasić swój organizm, najpierw trzeba sobie uświadomić, że doszło do jego zakwaszenia. Symptomami zakwaszenia organizmu są regularne i częste zgagi, wzdęcia, bóle głowy, problemy z koncentracją, zmęczenie, wypryski, wypadanie włosów, ociężałość, cienie pod oczami, poszarzały kolor skóry, trądzik i inne problemy skórne.

Znaczne zakwaszenie organizmu ma też negatywny wpływ na metabolizm skutecznie utrudniając odchudzanie się. Jeśli pomimo stosowania diety, oraz regularnych ćwiczeń nie obserwujemy efektów na wadze i w lustrze – może to świadczyć o zakwaszeniu organizmu.

Innym objawem zakwaszenia jest ogólna skłonność do częstego łapania różnej maści infekcji i przeziębień. Mówiąc wprost – zakwaszenie organizmu negatywnie wpływa na naszą całościową odporność i powoduje wzrost zachorowań.

Diagnostyka zakwaszenia organizmu

Jeśli obserwujemy u siebie wspomniane wcześniej objawy, wówczas warto przebadać mocz i krew. Jeśli wyniki będą prawidłowe, a nasze samopoczucie w dalszym ciągu będzie dalekie od optymalnego, może to oznaczać, że nasz organizm jest zakwaszony. Warto wówczas zastanowić się, czy w naszym codziennym jadłospisie nie znajduje się szczególnie dużo potraw sprzyjających zakwaszaniu organizmu.

Jakie to są produkty? Cóż za zakwaszenie organizmu w dużym stopniu mogą odpowiadać produkty takie jak alkohol, kawa, herbata, słodzone napoje gazowane, słodycze w ogóle oraz niektóre warzywa i owoce (żurawina, wiśnie, fasola). Do zakwaszenia organizmu może prowadzić również dieta, w której spożywane są zbyt duże ilości mięsa (zwłaszcza wieprzowego).

Jak odkwasić organizm?

Istotnym elementem mogącym mieć wpływ na zakwaszenie organizmu jest stres. Wiąże się to z wytwarzanym przez organizm w sytuacjach stresowych kortyzolem – hormonem walki (lub ucieczki, zależy od człowieka). Podczas wytwarzania kortyzolu organizm przestaje ‘interesować’ się czynnościami takimi jak właściwe funkcjonowanie układu trawiennego. Długotrwały stres w sposób permanentny wpływa na pracę całego organizmu. Dlatego jeśli zależy nam na odkwaszeniu organizmu musimy zadbać o redukcję stresu w życiu codziennym.

Aktywność fizyczna – nie poruszaliśmy wcześniej roli aktywności fizycznej bądź jej braku przy procesie zakwaszania organizmu. W telegraficznym więc skrócie – brak ruchu = wysoka szansa na zakwaszenie organizmu. Niemniej jednak, z aktywnością fizyczną również nie powinno się przesadzać, ponieważ zbyt intensywne ćwiczenia, nie dostosowane do poziomu zaawansowania ćwiczącego również mogą doprowadzić do nadmiernego zakwaszenia ciała (nazwa ‘zakwasy’ na bóle mięśni dzień\dwa po treningu nie wzięła się znikąd). Ruch powinien być dopasowany do możliwości ćwiczącego. W przypadku osób, które nie miały wcześniej do czynienia z regularnym uprawianiem sportu, w celu odkwaszenia organizmu zaleca się delikatną aktywność fizyczną, jak spacery, jogging, jazda na rowerze, joga lub pilates do 5 razy w tygodniu. Jeden trening nie powinien trwać dłużej niż 45 minut (i nie krócej niż pół godziny).

Dieta – najbardziej naturalnym i sensownym sposobem odkwaszenia organizmu jest stosowanie odpowiedniej diety. Podstawą diety powinno być dbanie o nawodnienie organizmu (około 2.5l wody na dobę). Poza tym, warto stosować założenia diety alkaicznej – ta bazuje na świeżych warzywach i owocach. Do najczęściej stosowanych w tej diecie produktów zaliczamy: olej lniany, oliwę z oliwek, kaszę jaglaną, buraki, jarmuż, pietruszkę czy seler naciowy. Przy układaniu diety warto porozmawiać z osobą zajmującą się tym profesjonalnie. Tak aby jedzenie dostarczało nam wszystkich potrzebnych składników odżywczych a przy okazji w sposób efektywny wpływało na obniżenie pH naszego organizmu.

Bibliografia

https://www.medonet.pl/zdrowie,odkwaszanie-organizmu---przyczyny-zakwaszenia--objawy--dieta,artykul,1728698.html#odkwaszenie-organizmu-produkty-zakwaszajace-organizm

https://www.laroche-posay.pl/artykul/sprawdzone-porady-jak-odkwasic-organizm/a33218.aspx

https://www.medonet.pl/zdrowie,zakwaszenie-organizmu---przyczyny--objawy--sposoby-na-odkwaszenie-organizmu,artykul,1728556.html

https://www.maczfit.pl/blog/jak-odkwasic-organizm/

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News