Jakie owoce jeść w ciąży?
pixabay.com
Martyna Trębacz - 16 Listopada 2020

Jakie owoce jeść w ciąży?

O tym, że warto jeść owoce w ciąży, wiedzą wszyscy. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego jak duży wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka ma odpowiednia dieta. Owoce nie tylko są źródłem wielu potrzebnych witamin, ale potrafią także łagodzić różne dolegliwości. Jakie owoce należy jeść w ciąży? Jaka jest optymalna ilość na dobę? I jakich owoców unikać w czasie ciąży? Wyjaśniamy.

Dlaczego warto jeść owoce w ciąży?

Ciąża to wyjątkowy okres w życiu kobiety. W tym czasie szczególnie należy zwracać uwagę na to, co pojawia się na talerzu. W końcu prawidłowe odżywianie w czasie ciąży jest ważne nie tylko dla zdrowia przyszłej mamy, ale także dziecka. Jedzenie owoców w ciąży pozwoli na dostarczenie do organizmu wielu potrzebnych witamin i minerałów, które wspomagają prawidłowy rozwój dziecka.

Dzięki zawartej w owocach witaminie C można zwiększyć odporność, pomóc w regeneracji tkanek, a także zachować zdrowe zęby i dziąsła. Dzięki zawartości błonnika pokarmowego można usprawnić pracę jelit oraz wspomóc procesy trawienne. Wapń odgrywa kluczową rolę w rozwoju zębów u dzieci, a kwas foliowy zmniejsza prawdopodobieństwo występowania wad wrodzonych u dzieci. Szczególnie ważne jest uzupełnienie pierwiastków, których niedobór ma związek z ciążą. Mowa o magnezie i potasie, których zbyt mała ilość w organizmie prowadzi do skurczów nóg i mdłości. Poza tym owoce mają działanie zasadotwórcze, dzięki czemu są świetnym sposobem na uniknięcie zakwaszenia organizmu.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że dzięki składnikom zawartym w owocach można uregulować ciśnienie krwi. Jedzenie owoców zapobiega wielu groźnym dla zdrowia chorobom, takim jak nowotwory czy choroby związane z układem krwionośnym i moczowym.

Jakie owoce jeść w ciąży?

Oto owoce, które warto jeść w czasie ciąży:

  • Wiśnie w ciąży

Wśród owoców, które warto spożywać w czasie ciąży, są wiśnie. Nie dość, że zwiększają odporność i są źródłem witaminy C, to mają bezpośredni wpływ na rozwój ciąży. Okazuje się, że spożywanie wiśni wspomaga prawidłowe ukrwienie łożyska, a także dziecka. Dodatkowo wiśnie wspomagają sen, a także wykazują działanie antybakteryjne, przeciwzapalne i odtruwające. Dzięki dużej zawartości rutyny, picie soku z wiśni chroni przyszłe mamy przed powstawaniem obrzęków i żylaków.

  • Jabłka w ciąży

Lista walorów zdrowotnych jabłek jest naprawdę długa. Zawierają duże ilości błonnika, który usprawnia pracę jelit oraz są bogate w witaminy C i B, w jabłkach znajdują się także pektyny i nierozpuszczalne włókna, które zmniejszają cholesterol i regulują metabolizm.

  • Gruszki w ciąży

To w gruszkach znajduje się jeden z najważniejszych składników istotnych dla prawidłowego rozwoju ciąży, czyli kwas foliowy. Zawierają witaminy A, B i C, a także błonnik, potas, magnez, żelazo, wapń i fosfor.

  • Maliny w ciąży

Zwłaszcza podczas przeziębienia warto pamiętać o piciu soku z malin. Jak powszechnie wiadomo, wykazują one działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Zawierają kwas salicylowy i askorbinowy, przez co wykazują także działanie podobne do aspiryny, której nie wolno stosować w ciąży.

  • Kiwi w ciąży

Kiwi są bogate w witaminy C i E, ich spożywanie chroni przed poronieniem, obniża cholesterol, zapobiega zaparciom i pomaga zmniejszyć krzepliwość krwi.

  • Banany w ciąży

Jedząc banany w czasie ciąży można uchronić się przed powikłaniami, a także zapobiec uszkodzeniom cewy nerwowej u dziecka. Wszystko za sprawą składników odżywczych, takich jak kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, żelazo, wapń, a także witaminy B6, A, C, D i E. Dzięki zawartości tryptofanu, banany mają pozytywny wpływ na poprawę samopoczucia. Dzienne zapotrzebowanie dla kobiet w ciąży to jeden banan na dzień.

  • Granat w ciąży

Kobietom w ciąży poleca się również spożywanie soku z granatu. Trudno się dziwić, biorąc pod uwagę dużą zawartość składników odżywczych, takich jak witamina A, B, C i E, a także potas, wapń, jod, żelazo i magnez. Picie soku z granatu poleca się zwłaszcza kobietom, które mają niedobór witamin, a zwłaszcza żelaza. Poza tym, granat wpływa korzystnie na zmniejszenie ryzyka związanego z uszkodzeniem łożyska.

Jakich owoców unikać w ciąży?

  • Cytrusy w ciąży

W czasie ciąży niektórych owoców należy unikać. Choć mają ogromny wpływ na zdrowie i stanowią źródło wielu witamin i minerałów, nie wszystkie owoce są wskazane w tym wyjątkowym czasie. Kobiety w ciąży powinny ograniczyć jedzenie cytrusów. Choć pomarańcze i grejpfruty zawierają potrzebne dla zdrowia witaminy A i C, to mogą również doprowadzić do wystąpienia alergii u dziecka.

  • Truskawki w ciąży

Choć truskawki są źródłem witaminy C, która zwiększa odporność, to kobiety w ciąży powinny je mocno ograniczyć. Podobnie jak cytrusy, spożywanie truskawek w czasie ciąży może skutkować wystąpieniem alergii u dziecka, dlatego nie poleca się ich spożywania w dużych ilościach.

  • Winogrona w ciąży

W czasie ciąży należy także szczególnie uważać na winogrona, zawierają duże ilości polifenoli, które mogą przyczynić się do przedwczesnego przymykania przewodu tętniczego u dziecka, który ma bezpośredni wpływ na działanie układu krążenia u maleństwa. Może to skutkować wystąpieniem wady serca u dziecka. Innym powodem, dla którego lepiej unikać ich spożywania w czasie ciąży, jest duża zawartość cukru. Zwłaszcza kobiety, które zmagają się z cukrzycą ciążową, powinny wyeliminować je ze swojej diety.

Jakie warzywa należy jeść w ciąży?

Nie tylko owoce są istotnym elementem diety przyszłej mamy. Wiele składników odżywczych, niezbędnych dla zdrowia matki i dziecka można znaleźć również w warzywach. Zalicza się do nich:

  • czosnek – bogaty w witaminę A, B, C, a także żelazo, cynk, wapń, jod. Ma korzystny wpływ na układ odpornościowy, wykazuje duże działanie bakteriobójcze, a dodatkowo wspomaga pracę układu immunologicznego.
  • pomidory – stanowią źródło witamin: A, B i C. Dzięki dużej ilości potasu wspiera układ krążenia i pomaga obniżyć ciśnienie krwi.
  • buraki – są źródłem witaminy C i żelaza. Szczególnie poleca się spożywanie buraków kobietom, które borykają się z anemią.
  • kapusta kiszona – zawiera duże ilości wapnia, potasu, żelaza i cynku, a także witamin C, B6 i B12.
Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News