portalparentingowy.pl
Kasza na talerzu przedszkolaka

Kasza na talerzu przedszkolaka

3 Listopada 2022

Autor tekstu:

Redaktor
Lubię Kaszę

Lubię Kaszę

Kształtowanie nawyków żywieniowych u dzieci rozpoczyna się od najmłodszych lat. Istotne jest, aby rodzice dbali o prawidłowo zbilansowaną dietę, w której nie może zabraknąć produktów zbożowych. O tym, jak ważne jest włączenie pełnowartościowej kaszy do codziennego menu przedszkolaka oraz o sposobach jej podania mówi Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk i ekspert VII edycji kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.

Przedszkole to czas, w którym szczególnie należy zadbać o zapewnienie dziecku stabilnej energii, tak by miało siły na nowe wyzwania, zabawę i naukę. Najbardziej pożądanymi wtedy
zbożami będą te nisko przetworzone, czyli kasza. Dostarczają one cennych węglowodanów złożonych, z których energia uwalniana jest powoli i w stałym tempie, zapewniając siłę na cały dzień. Prawidłowo zbilansowana dieta to taka, w której produkty z pełnego ziarna pojawiają się na talerzu dzieci przynajmniej trzy razy dziennie.

Najważniejsze śniadanie

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinno ono dostarczyć sporej dawki węglowodanów złożonych, które pobudzą organizm i dostarczą paliwa niezbędnego do pracy mózgu.

- Dobrym pomysłem będzie przygotowanie kaszy ugotowanej na mleku z dodatkiem ulubionych owoców oraz pestek lub orzechów. Może to być np. kasza jaglana polana musem z truskawek czy malin, posypana płatkami migdałowymi bądź nasionkami siemienia lnianego. Taka jaglanka to świetne źródło żelaza i cynku – składników zwiększających odporność organizmu i chroniących przed anemią. To również duża dawka lecytyny, dzięki której zarówno mózg, jak i cały układ nerwowy będą mogły prawidłowo się rozwijać. Dodatkowo krzem w niej zawarty zapewni odpowiedni wzrost kości dziecka – przekonuje Monika Stromkie-Złomaniec.

Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk i ekspert VII edycji kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień.

Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk i ekspert VII edycji kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień".

Zdrowa przekąska

Propozycją na drugie śniadanie może być kasza manna lub kukurydziana, ugotowana w soku owocowym. Wystarczy dodać posiekane orzechy i ozdobić świeżymi owocami. Potrawa zyska uznanie malucha, jeśli będzie on uczestniczył w jej przygotowaniu. Zaprośmy więc dziecko do kuchni i razem przygotujmy kaszowe menu.

Pożywny obiad

Główny posiłek dnia powinien dostarczyć cennych wartości odżywczych i witamin niezbędnych do intensywnego rozwoju - zarówno fizycznego, jak i intelektualnego młodego organizmu. Najlepiej, aby obiad był złożony z warzyw, produktów zbożowych, np. kaszy jęczmiennej lub pęczak, oraz mięsa, ryb, jaj lub nasion roślin strączkowych.

- U dzieci pomiędzy 3. a 4. rokiem życia zapotrzebowanie na magnez i cynk zwiększa się o
około 40%, na żelazo – o 30%, a na witaminy B1 i B2 o 20%. Ich naturalne źródło będą
stanowiły różne rodzaje kaszy. By pokryć to zapotrzebowanie, dziecko powinno codziennie
zjadać 4-5 urozmaiconych i pełnowartościowych posiłków. Niezaspokojenie tych potrzeb
może wywołać upośledzenie wzrostu i rozwoju, obniżyć odporność, zmniejszyć zdolność
koncentracji, powodować rozdrażnione i apatię oraz przyczynić się do pogorszenia zdolności
intelektualnych
– mówi dietetyk.

Smaczna kolacja

Na kolację nie podawajmy dań słodkich, ponieważ uwalniająca się glukoza spowoduje nagły
wzrost energii, który może się przyczynić do problemów z zaśnięciem. Doskonałym pomysłem na zdrową kolację będzie kasza gryczana, podana w formie dodatku do sałatki warzywnej. Może też - razem z mięsem - stanowić farsz do warzyw, np. papryki lub cukinii.

- Kasza gryczana ma stosunkowo niski indeks glikemiczny oraz stanowi dobre źródło magnezu, którego niedobór w wieku przedszkolnym może powodować rozdrażnienie, problemy z zasypianiem czy skurcze mięśni. Wysoka zawartość cynku i rutyny dodatkowo wpłynie na poprawę odporności – zapewnia ekspert kampanii.

Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Więcej informacji o kampanii znajduje się tutaj:

http://www.lubiekasze.pl/

https://www.facebook.com/lubiekasze/

https://www.instagram.com/lubie_kasze/

Artykuł partnerski

Tagi:

RedaktorAutor

Portalu Parentingowego

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Podobne artykuły

Zdrowie

Jak uniknąć udaru cieplnego? Chroń siebie i dziecko!

Czytaj więcej >

Zdrowie

Kampania "W kobiecym interesie". Bezpłatne badania ginekologiczne

Czytaj więcej >

Zdrowie

Zimne ręce u dziecka. Kiedy powinny nas martwić?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Czy kobieta w ciąży może pić kawę? Najnowsze wyniki badań

Czytaj więcej >

Zdrowie

Lekarze ostrzegają: chrońmy małe dzieci przed słońcem!

Czytaj więcej >

Zdrowie

Eko menstruacja? Koniec ery jednorazowych produktów higienicznych!

Czytaj więcej >