Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Dziecko > Marki parentingowe zapominają o ojcach – ta firma to zmienia
Weronika Dadok
Weronika Dadok 23.03.2022 04:16

Marki parentingowe zapominają o ojcach – ta firma to zmienia

DSC 0788b

Zdecydowana większość firm sprzedających ubranka lub akcesoria dla dzieci kieruje swoje produkty do matek, zakładając, że to one podejmują decyzje zakupowe. Ojcowie zwykle są z tego procesu zakupowego wykluczeni, ale chce to zmienić BabyPro, internetowy sklep z licencjonowaną odzieżą dla niemowląt w barwach czołowych klubów piłkarskich i NBA.

Według badań Saatchi & Saatchi New York, aż 75% ojców uważa, że komunikacja marketingowa marek nie jest do nich dostosowana i nie przedstawia ich wkładu w życie rodzinne. W wielu przypadkach są przedstawiani jako nieporadni, a przecież – zgodnie z sondażem - 84% ojców czuje się pewnie w swojej roli, 80% twierdzi, że potrafi wykonywać rodzicielskie obowiązki na tym samym poziomie co matki, a 85% uważa, że wiedzą więcej o rodzicielstwie niż powszechnie się twierdzi. Dodatkowo, 9 na 10 ojców uważa, że bycie rodzicem to najważniejsza rzecz w ich życiu. Pomimo rosnącej roli mężczyzn w wychowaniu dziecka i większego zaangażowania, wciąż są pomijani przez firmy parentingowe.  

- Trzeba przyznać, że utarło się, że zakup ubranek dla dzieci spoczywa na barkach matek. Mężczyźni na pewno chętnie by się włączyli, gdyby tylko cały proces był dla nich ciekawszy i pod nich skrojony. Wystarczy wejść na stronę dowolnego sklepu z akcesoriami dla niemowląt, by się przekonać, że asortyment sklepu oraz jego estetyka i szata wizualna jest dostosowana do kobiet. Z tego względu postanowiłem otworzyć sklep z ubrankami dla niemowląt skierowany do mężczyzn, który łączy dwie największe ich pasje – bycie tatą oraz sport – mówi Adam Sikora, założyciel babypro.pl. – Jeszcze będąc wujkiem, nie potrafiłem znaleźć prezentu dla młodych rodziców, który odzwierciedlałby moje zainteresowania, coś co by pokazywało, że ten prezent jest od wujka Adama. Miałem spore trudności, by coś takiego znaleźć. Mam nadzieję, że dzięki mojemu sklepowi uda się ten problem rozwiązać oraz zachęcić ojców, wujków oraz dziadków do większego zaangażowania – dodaje.

W ramach sklepu można zakupić ubranka m.in. Realu Madryt, FC Barcelona, Bayernu Monachium, FC Liverpool, Chelsea FC, Arsenal FC, Manchester City, Tottenham Hotspur, z wizerunkiem Roberta Lewandowskiego i marki Jordan, a także klubów NBA (Los Angeles Lakers, Golden State Warriors, Boston Celtics). Zgodnie z zapowiedziami, z czasem będą dochodzić również kolejne drużyny.

- Sprowadzamy produkty z całej Europy, gdyż większość z nich nie jest dostępna w Polsce. Najważniejsze dla nas jest to, by były to licencjonowane produkty wysokiej jakości, nie podróbki z Azji. Każdy kibic sportu wie, że nieoryginalna koszulka nie ma żadnej wartości – wyjaśnia Sikora.

Dlaczego marki parentingowe omijają mężczyzn?

Praca Kamila Janowicza i Aleksandry Jasielskiej, „Komercjalizacja tacierzyństwa. Relacja Ojca z dzieckiem na tle działań marketingowych” faktycznie potwierdza, że ojcowie rzadziej od matek są adresatami i bohaterami kampanii reklamowych. W dużej mierze wpływają na to „różnice w zakresie łączenia roli płciowej z rolą rodzinną u kobiet i mężczyzn, funkcjonujące w naszym społeczeństwie stereotypy płciowe, podział zadań w rodzinie oraz uwarunkowania prawne”. Autorzy wskazują, że istotną przyczyną jest niesymetryczny rozkład obowiązków w gospodarstwie domowym. Według badań, do obowiązków matek najczęściej zalicza się „ubieranie, przewijanie, karmienie, przygotowywaniem posiłków, wizyty u lekarza, załatwianie spraw w szkole i/lub przedszkolu oraz pomoc w nauce”, natomiast mężczyźni byli bardziej zaangażowani w uprawianie sportu przez dzieci, wspólne zabawy oraz spacery. Na przestrzeni ostatnich lat ten podział się jednak zaciera, gdyż ojcowie chcą w większym stopniu uczestniczyć w opiece nad maluchem.

Pomimo rosnącej taty, nadal w mniejszym stopniu uczestniczy on w podejmowanych decyzjach zakupowych. Według ankiety z 2019 (Szpak) u 63% procent par oboje rodziców podejmuje wspólnie decyzję, w 35% przede wszystkim żona/partnera, a tylko 1% przede wszystkim mąż/partner.

- Trudno w tym przypadku stwierdzić, czy wynika to z braku chęci ojców, czy po prostu przekaz reklamowy nie jest do nich dostosowany i przez to wydaje się mało interesujący. Naszym zadaniem jest to zmienić i sprawić, by w pełni zaangażować te 71% ojców, którzy w raporcie analityków z Nationale-Nederlanden „Powrót taty” zadeklarowali, że po narodzinach ograniczą swoje wydatki, by przeznaczyć je na dzieci – podsumowuje założyciel babypro.pl

DSC 1210
DSC 1138
DSC 0910b
DSC 0898b

Tagi: