portalparentingowy.pl
Przedszkole integracyjne – co to jest i czym się różni od zwykłego?

pixabay.com

Przedszkole integracyjne – co to jest i czym się różni od zwykłego?

15 Listopada 2020

Autor tekstu:

Martyna Trębacz

Udostępnij:

Przedszkole integracyjne jest świetną alternatywą dla tych tradycyjnych, jednocześnie realizując wiele dodatkowych zajęć. Przed podjęciem ostatecznej decyzji do której placówki posłać swoje dziecko warto jednak dowiedzieć się, czym ró

Przedszkole integracyjne – co to jest?

Przedszkola integracyjne z każdym rokiem cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że czasy, gdy dzieci były wysyłane do najbliższej placówki. już dawno minęły. Obecnie coraz więcej rodziców zastanawia się nad wyborem przedszkola, które najlepiej spełni ich oczekiwania. Wybór jest o tyle trudny, że prócz tradycyjnych, państwowych placówek można znaleźć przedszkola prywatne, językowe, katolickie czy artystyczne. W zależności od potrzeb i zainteresowań dziecka oraz decyzji rodziców można wybrać to, które najlepiej rozwinie dziecko w wybranym kierunku.

Bardzo ciekawie na tle konkurencji wypada przedszkole integracyjne, czyli placówka, do której uczęszczają zarówno dzieci całkowicie zdrowe, jak i dzieci niepełnosprawne fizycznie, emocjonalnie i umysłowo. Przedszkola integracyjne dzielą się na te państwowe jak i prywatne, dlatego w zależności od oferty danego miasta i oczekiwań można zdecydować, która z nich będzie najbardziej odpowiednia dla dziecka. Główną ideą, która przyświeca tego rodzaju placówkom jest łączenie i integrowanie zdrowych dzieci z dziećmi dotkniętymi niepełnosprawnością. Oznacza to, że w każdej grupie znajdują się zarówno zdrowe jak i niepełnosprawne dzieci, a jedynym kryterium podziału jest wiek. W przedszkolu integracyjnym, dzieci niepełnosprawne intelektualnie i fizycznie mogą stanowić nie więcej, niż 1/3 całej grupy. Dzięki zachowaniu takich proporcji łatwiej zapanować nad grupą i zadbać o ich wspólną integrację. Przedszkola integracyjne muszą spełniać wyższe standardy, niż zwykłe placówki. Oznacza to, że konieczne jest przystosowanie budynku do  potrzeb dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Co więcej, przedszkola integracyjne mają obowiązek zapewniania pomocy takich specjalistów, jak psycholodzy, fizjoterapeuci, logopedzi, oraz pedagodzy specjalizujący się w opiece i nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.

Czym różni się przedszkole integracyjne od zwykłego?

W przeciwieństwie do tradycyjnego przedszkola, placówki integracyjne przyjmują zarówno zdrowe, jak i chore dzieci, których umiejętności i potrzeby znacznie się od siebie różnią. Dzięki temu dzieci niepełnosprawne fizycznie i umysłowo są traktowane na równi ze zdrowymi dziećmi i nie są odizolowane od nich. W przeciwieństwie do zwykłych placówek, przedszkola integracyjne mogą się pochwalić lepszą opieką specjalistów. W przedszkolach integracyjnych pracują wykwalifikowani psycholodzy, rehabilitanci oraz pedagodzy specjalni w tym oligofrenopedagodzy, którzy specjalizują się w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo, tyflopedagodzy, którzy zajmują się pracą z dziećmi niewidomymi oraz surdopedagodzy, wyspecjalizowani do pracy z dziećmi niesłyszącymi. Dzięki bogatej kadrze pedagogicznej również zdrowe dzieci mogą liczyć na pomoc specjalistów, których nie ma w wielu zwykłych placówkach. Przedszkola integracyjne różnią się także w kwestii ilości osób w jednej grupie. Ze względu na potrzeby dzieci niepełnosprawnych, grupy są mniejsze, niż w zwykłych placówkach, a także na jedną grupę przypada nie jeden, a dwóch pedagogów.

Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola integracyjnego?

Przedszkola integracyjne mogą być bardzo korzystnym wyborem nie tylko dla dzieci niepełnosprawnych, ale także zupełnie zdrowych. Dzięki przebywaniu w grupie dzieci dotkniętych chorobami intelektualnymi oraz fizycznymi, zdrowe maluchy mają szansę uczyć się tolerancji, co z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Poprzez wychowywanie się z dziećmi wymagającymi specjalnej troski, maluchy uczą się szacunku i pomagania sobie nawzajem, a także kształtują w sobie empatię i wrażliwość. Jak wiadomo – czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci, dlatego zdrowe dzieci wychowywane wspólnie z dziećmi niepełnosprawnymi nauczą się akceptować w innych ludziach ich odmienność i ułomność. Z pewnością zaletą takich placówek jest także szeroka kadra pedagogiczna, na którą składają się specjaliści z zakresu pedagogiki, logopedii, psychologii, a także fizjoterapeuci, którzy zadbają o rozwój wszystkich dzieci, także tych zdrowych. Tego rodzaju integracja ma także szereg korzyści dla niepełnosprawnych dzieci. Poprzez przebywanie i uczenie się razem ze zdrowymi dziećmi, dzieci niepełnosprawne lepiej się rozwijają zarówno fizycznie, intelektualnie, jak i emocjonalnie.

Przedszkola integracyjne – jakie są minusy?

Oczywiście przedszkola integracyjne mają również minusy. Zapewne nie w każdej tego rodzaju placówce pedagodzy posiadają umiejętności integrowania dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi. W takim wypadku część zdrowych dzieci może izolować się od pozostałych, przez co idea tworzenia wspólnej grupy mija się z celem. W niektórych przypadkach może zdarzyć się, że zdrowe dzieci będą wykorzystywały swoją przewagę zdrowotną i zamiast pomagać, będą wyśmiewać i dokuczać dzieciom poruszającym się na wózku inwalidzkim albo niepełnosprawnym intelektualnie. Może się także zdarzyć, że pedagodzy będą poświęcali więcej czasu i uwagi chorym dzieciom, przez co zdrowe maluchy mogą czasem czuć się zaniedbane. Oczywiście, doświadczeni specjaliści powinni w taki sposób rozłożyć swój czas, aby każdemu dziecku poświęcić jak najwięcej uwagi, ale istnieje ryzyko, że nie zawsze się to uda.

Podobne artykuły

Terapia pedagogiczna

Szkoła

Terapia pedagogiczna

Czytaj więcej >
Ćwiczenia dla dyslektyków

Szkoła

Ćwiczenia dla dyslektyków

Czytaj więcej >
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Szkoła

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Czytaj więcej >
Dziecko

Szkoła

Szczegóły w sprawie ferii zimowych. Rodzice nie będą zadowoleni

Czytaj więcej >
klasa

Szkoła

Przemysław Czarnek o nauce zdalnej. Przyznał, że nie był świadomy istnienia ważnego problemu

Czytaj więcej >
klasa

Szkoła

Rząd ma w planach nowy przedmiot szkolny. Na czym będzie polegał?

Czytaj więcej >