Witaminy w ciąży – jakie przyjmować, od kiedy i jak długo?
pixabay.com
Martyna Trębacz - 17 Listopada 2020

Witaminy w ciąży – jakie przyjmować, od kiedy i jak długo?

O tym, że witaminy w ciąży są absolutnie niezbędne, nie trzeba nikogo przekonywać. Wiele z nich nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie matki i dziecka, ale jest wręcz koniecznych dla prawidłowego przebiegu ciąży. Jakie witaminy należy przyjmować w ciąży? Jaką rolę pełnią?

Witaminy w ciąży - jakie przyjmować?

Wpływ witamin na zdrowie jest znany od dawna. Jednak w przypadku kobiet spodziewających się dziecka ma to szczególne znaczenie. Organizm kobiety będącej w ciąży potrzebuje więcej niż wcześniej witamin, dlatego odpowiednia suplementacja bywa niezbędna. W czasie ciąży szczególnie należy dbać o zdrowe odżywianie, które ma wpływ na prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka.

  • Witaminy w ciąży – kwas foliowy

Jedną z najważniejszych witamin, które zaleca się wszystkim kobietom w ciąży, jest kwas foliowy, nazywany również witaminą B9. Ginekolodzy zalecają przyjmowanie go już na etapie planowania potomstwa, nawet na trzy miesiące przed zajściem w ciążę. W ten sposób można w dużym stopniu wspomóc prawidłowy rozwój dziecka, a na dodatek zmniejszyć ryzyko wystąpienia wad wrodzonych, a zwłaszcza wady cewy nerwowej. Przyjmowanie kwasu foliowego ma ogromne znaczenie dla odpowiedniego funkcjonowania każdej komórki znajdującej się w organizmie człowieka oraz dla prawidłowego wzrostu. W przypadku płodu przyjmowanie kwasu foliowego ma realny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego, a także w dużym stopniu nie dopuszcza do powstania przepukliny oponowo-rdzeniowej i rozszczepu kręgosłupa. Kwas foliowy znajduje się w orzechach ziemnych, grzybach nerkach, drożdżach, nasionach roślin strączkowych czy morelach. Jednak zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży jest tak duży, że nie ma możliwości, aby przyjmować dzienną dawkę zapotrzebowania organizmu w naturalnej postaci. Trzeba pamiętać, że aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój, konieczne jest przyjmowanie kwasu foliowego przez cały okres ciąży, zgodnie z zaleceniami lekarza prowadzącego.

  • Witaminy w ciąży – Witamina D3

Inną witaminą, która pełni bardzo ważną rolę dla prawidłowego rozwoju płodu jest witamina D3. Wpływa ona zarówno na prawidłowy przebieg ciąży, zdrowie i odpowiedni rozwój płodu, ale także jest potrzebna przyszłej mamie. Dzięki przyjmowaniu witaminy D3 w czasie ciąży zmniejsza się ryzyko krzywicy u dzieci i niemowląt. Odpowiada także za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki fosforowej, mineralno-wapniowej, układu immunologicznego, a także na prawidłowy rozwój kości. Jej przyjmowanie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia powikłań ciążowych, takich jak poród przedwczesny.

  • Witaminy w ciąży – Witamina C

O zaletach przyjmowania witaminy C wiedzą wszyscy. Odgrywa ona ogromną rolę w wzmacnianiu układu odpornościowego, a także w dużym stopniu przyczynia się do zapobiegania infekcjom. Wspomaga wchłanianie żelaza, dzięki czemu ryzyko pojawienia się niedokrwistości jest znacznie mniejsze. Witamina C znajduje się w owocach cytrusowych, a także w truskawkach i porzeczkach oraz w warzywach, takich jak papryka, brokuły, szpinak czy pomidory.

  • Witaminy w ciąży – Witamina E

Witamina E pełni szczególną rolę w czasie ciąży, ponieważ przyjmowanie jej obniża ryzyko poronienia oraz wystąpienia anemii, a także podobnie jak witamina C wzmacnia odporność. Ma ona wpływ także na prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego. Witamina E znajduje się m.in. w roślinach strączkowych, orzechach, olejach roślinnych czy kiełkach.

  • Witaminy w ciąży – Witamina B

Wielki wpływ na rozwój płodu mają witaminy z grupy B. Przyjmując witaminę B12 można zmniejszyć ryzyko pojawienia się anemii, a nawet wad wrodzonych płodu. Dodatkowo witamina ta ma wpływ na przemianę materii, wspomaga prawidłową pracę układu rozrodczego i nerwowego i wzmacnia odporność. Witamina B6 wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi, a także zwiększa odporność i poprawia samopoczucie. Witamina B2 odgrywa ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Produkty bogate w witaminy z grupy B to m.in.: orzechy, jaja, migdały, szpinak, kalafior, brokuły, kasze, mięso, cebula, czosnek, groch oraz ciemne pieczywo.

Witaminy w ciąży – zagrożenia

Nie sposób wymienić wszystkich zalet, jakie niesie za sobą przyjmowanie witamin w ciąży. Nie oznacza to jednak, że można je przyjmować w dowolnej ilości. Jednak nie tylko niedobór witamin może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka. Witaminy przyjmowane w nadmiarze także mogą mieć szkodliwy wpływ na ciążę. Dlatego też kobiety spodziewające się dziecka nie powinny nigdy przyjmować witamin na własną rękę. Najlepiej decyzję o przyjmowaniu suplementów skonsultować z lekarzem prowadzącym. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nie przekroczymy dziennego zapotrzebowania na witaminę, a co za tym idzie, na pewno nie zaszkodzimy dziecku.

Witaminy w ciąży – od kiedy je brać?

W przypadku kwasu foliowego zaleca się, aby przyjmować go nawet na kilka miesięcy przed zajściem w ciążę. Zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży jest bardzo duże, dlatego należy przyjmować go przez cały okres ciąży w dawkach zaleconych przez lekarza. W przypadku innych witamin, najlepiej skonsultować się ze specjalistą. To lekarz powinien zalecić przyjmowanie witamin, ponieważ ich nadmiar również ma wpływ na rozwój i przebieg ciąży.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News