Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - czym są?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają na celu przeciwdziałanie problemom w nauce spowodowanym przez zaburzenia psychoruchowe. Oznacza to, że są przydatne przede wszystkim tym dzieciom, które mają trudności w nabywaniu pewnych umiejętności. Ćwiczona jest pamięć, koncentracja, umiejętność czytania i pisania, ortografia, ale także podczas zajęć motywuje się uczniów i chwali za odnoszone sukcesy.
Przyczyny pojawienia się problemów z czytaniem i pisaniem nie zawsze są oczywiste. Czasami mogą to być zaburzenia motoryki, jak brak wykształcenia odpowiednich zdolności manualnych czy niedostatecznie zręczne palce, albo nieprawidłowy rozwój funkcji poznawczych, jak wzrok i słuch. Problemy z nabywaniem podstawowych umiejętności stwarzają też zaburzenia emocjonalne, jak nadpobudliwość albo zahamowanie psychoruchowe.
Przykładowe ćwiczenia to takie, które poprawiają koncentrację, pamięć, logiczne myślenie, spostrzegawczość, sprawność ruchową, słuch czy zdolności manualne. Dzieci mogą pisać z pamięci, ze słuchu, układać puzzle, mozaiki, znajdować różnice na obrazkach, układać figury według wzoru, porządkować według kolejności obrazkowe historyjki, albo doszukiwać się konkretnych szczegółów na danym obrazku. Podobnie ćwiczy się słuch, próbując odtworzyć dany dźwięk, układając rymowanki, sylabizując, rozróżniając pomiędzy podobnymi zgłoskami, albo szukając krótkich wyrazów schowanych w tych dłuższych.
W trakcie zajęć stosuje się metody, które mają przeciwdziałać powyższym zaburzeniom, a jednocześnie pozwalają dziecku na naukę, tym samym poprawiając też jego samopoczucie, ponieważ dziecko zdaje sobie wtedy sprawę, że jednak jest w stanie stawić czoła trudnościom. Dzięki temu podwyższa się jego samoocena i zaczyna lepiej czuć się w grupie. Nabywa też motywacji do nauki.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne znacząco poprawiają wyniki w nauce, ale także pomagają radzić sobie z trudnościami, które bardzo często nie tylko utrudniają naukę, ale też codzienne funkcjonowanie, co może przełożyć się na dorosłe życie.
Dla kogo są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne świetnie nadają się dla tych dzieci, które nie są samodzielnie, potrzebują indywidualnego nauczania, mają problem ze skupieniem uwagi, mają dysleksję, a także zaburzenia słuchu lub wzroku. Zależnie od tego, z czym dane dziecko ma problem, dobrany jest odpowiedni program i techniki mające sprawić, aby mogło poprawić swoje wyniki w nauce.
Podczas zajęć ważne jest tak radzenie sobie z konsekwencjami zaburzeń, jak również poprawa samooceny dziecka (jeśli z powodu wyżej wymienionych zaburzeń ma ono jakieś kompleksy) i motywowanie go.
Najlepiej, jeśli zajęcia te odbywają się w małych grupach. Dzięki temu można poświęcić więcej czasu indywidualnemu uczniowi i skupić się na tym, z czym ma największe problemy. Idealnie byłoby, gdyby taka grupa liczyła kilka osób.
Gdy rodzice zauważą u swojej pociechy, że problemy z rozwojem psychoruchowym utrudniają jej osiągnięcie prawidłowych wyników w nauce, warto skorzystać z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Dzięki temu dziecko zacznie robić postępy, nie będzie miało więcej stresujących kłopotów, a także w znaczącym stopniu się usamodzielni.