Objawy: niedoboru żelaza
pixabay
Damian Witoń - 3 Lutego 2021

Objawy niedoboru żelaza u dzieci. Łatwo je przeoczyć, a bardzo negatywnie wpływają na rozwój

Dzieci potrzebują wielu pierwiastków do prawidłowego rozwoju. Bez wątpienia jednym z nich jest żelazo. Objawy jego niedoboru powinien znać każdy rodzic

Niedobór żelaza u dzieci to bardzo poważny problem, którego nie wolno lekceważyć. Pierwiastek jest bowiem bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju naszych pociech. Niestety wielu rodziców ma poważne problemy z tym, aby rozpoznać deficyt żelaza u swoich dzieci. Tłumaczymy, na co zwrócić szczególną uwagę.

Żelazo jest bardzo ważne dla organizmów dzieci. Jak rozpoznać jego deficyt?

Pierwsze objawy niedoboru żelaza u dzieci nie są charakterystyczne, co tylko utrudnia ich rozpoznanie. Dzieje się tak, ponieważ organizm przez pewien czas korzysta jeszcze z rezerw, jakie zgromadził wcześniej. Już wtedy mogą się jednak pojawić symptomy takie jak nadmierna męczliwość i rozdrażnienie.

W późniejszym etapie, wraz z pogłębieniem problemu, występują też bóle głowy, problemy z koncentracją, zmniejszenie apetytu, zwiększona podatność na pojawianie się siniaków i częste krwawienie z nosa.

Najczęstszą przyczyną występowania niedoboru żelaza jest źle skomponowany jadłospis. Rzadziej zdarza się, że odpowiadają za niego choroby, do których zaliczamy celiakię oraz zapalenie jelita.

Wielu rodziców podaje dzieciom jeden gatunek ryby. Duży błąd, ponieważ jest dla nich niezdrowaWielu rodziców podaje dzieciom jeden gatunek ryby. Duży błąd, ponieważ jest dla nich niezdrowaCzytaj dalej

W przypadku pojawienia się u naszego dziecka wyraźnych objawów, które mogłyby wskazywać na niedobór żelaza, należy skonsultować się z lekarzem. Samodzielna diagnoza jest niewskazana, ponieważ symptomy mogą mieć źródło gdzie indziej, a zidentyfikowanie go wymaga specjalistycznej wiedzy.

Aby nie dopuścić do deficytu żelaza u naszych pociech, warto włączyć do ich codziennego menu produkty bogate w ten związek. Jednym z głównych źródeł dobrze przyswajalnego żelaza jest mięso. Wśród niego prym wiodą podroby. Warto tutaj wspomnieć, chociażby wątróbkę, która ma od 15-20mg żelaza na 100g.

Jeżeli zaś chcemy zaserwować naszemu dziecku potrawę wegetariańską, która będzie bogata w żelazo, powinniśmy oprzeć ją na białej fasoli, pestkach dyni, orzechach (najlepiej pistacjowych) lub brokułach. Nieco żelaza mają także kasze i produkty zbożowe.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo dla dzieci w wieku od 1 do 3 roku życia wynosi 7mg,a od 4 do 12 roku życia 10mg. Później zapotrzebowanie zależne jest już od płci. Chłopcy w wieku od 13 do 18 lat powinni spożywać 12mg żelaza, natomiast dziewczynki nieco więcej - 15 mg.

Artykuły polecane przez redakcję Portal parentingowy:

Źródło: parenting.pl

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News