Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Dziecko > Okresy krytyczne w rozwoju dziecka. Na co powinni uważać rodzice?
Wioleta Piróg
Wioleta Piróg 18.02.2022 01:00

Okresy krytyczne w rozwoju dziecka. Na co powinni uważać rodzice?

dziecko uczy się chodzić
fot. warrengoldswain, canva.com

W rozwoju małego człowieka występują takie momenty, których lepiej nie przegapić, ponieważ właśnie wtedy dzieci uczą się najchętniej i najszybciej. To tak zwane okresy krytyczne, w których maluchy wykazują szczególne zainteresowanie daną aktywnością.

Okresy krytyczne nazywane także wrażliwymi albo sensytywnymi to fazy w rozwoju dziecka, w których wykazuje ono nadzwyczajną zdolność do rozwinięcia konkretnej umiejętności, funkcji ciała czy umysłu.

Rodzice nie powinni tego przegapić

Według psychologów ważne jest, aby rodzice zwracali uwagę na tempo rozwoju swojego dziecka i na tzw. okresy krytyczne, a także, aby we właściwym czasie proponowali adekwatne, rozwijające je zajęcia, w celu odpowiedniego stymulowania na konkretnych etapach rozwoju.

Badacz rozwoju języka E. Lennenberg wysnuł hipotezę mówiącą, że u każdego człowieka w pewnym momencie jego życia występuje okres krytyczny, podczas którego jego umysł jest najbardziej podatny na naukę języka i rozwój zdolności werbalizowania myśli.

Okresy krytyczne w rozwoju dziecka

Okresy wrażliwe zaobserwowała także podczas wieloletniej pracy z dziećmi włoska lekarka i pedagog Maria Montessouri. Zauważyła ona, że u dzieci na pewnych etapach życia pojawia się naturalne zainteresowanie danym zagadnieniem lub chęć nabycia określonej umiejętności, którą starają się zdobyć z niezwykłą determinacją.

Przykładowe okresy krytyczne według portalu dziecisawazne.pl to:

  • Od urodzenia do około 2,5 r.ż. – dla nabywania umiejętności poruszania się.

  • Od 2,5 do 4,5 r.ż. (okresowo) – dla ćwiczenia biegania, balansowania, wspinaczki i ciągłego powtarzanie podobnych aktywności.

  • Zwykle między 1,5 a 4 r.ż. – dla wyrażania potrzeby operowania małymi przedmiotami.

  • Między 4 a 5,5 r.ż. – dla wykazywania zainteresowania nauką liczb.

  • Od ok. 7 mies. do 3 r.ż. – dla rozpoczęcia nauki mowy.

  • Od 3,5 do 4,5 r.ż. – dla rozpoczęcia nauki pisania.

  • Od 4,5 do 5,5 r.ż. – dla rozpoczęcia nauki czytania.

Artykuły polecane przez redakcję Portal parentingowy:

Źródło: dziecisawazne.pl, lulitulisie.pl