portalparentingowy.pl
ciąża

fot. Prostock-Studio, canva.com

Przygotowania do ciąży. Co jeść i suplementować, by starania były skuteczne, a dziecko zdrowe?

31 Maja 2021

Autor tekstu:

Marta Kulik

Udostępnij:

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety, warto jednak pamiętać, że kluczowe decyzje powinny zostać podjęte dużo wcześniej. Zdrowie i samopoczucie przyszłej mamy mają ogromny wpływ nie tylko na płodność, ale także na zdrowie dziecka. Jakie znaczenie ma dieta? Kiedy rozpocząć suplementację i czy jest ona konieczna? Zapytaliśmy o to dietetyk Annę Radowicką.

Wiele przyszłych mam zastanawia się, jakie produkty kategorycznie powinny wyeliminować ze swojej diety, a co powinno częściej pojawiać się w jadłospisie. Mnóstwo pytań mają także kobiety, które na co dzień zrezygnowały z produktów pochodzenia zwierzęcego. Czy weganizm i wegetarianizm są bezpieczne w ciąży? Nasza rozmówczyni to dietetyk z ogromnym doświadczeniem, od lat promuje właściwe nawyki żywieniowe i rozwieje wszystkie Wasze wątpliwości.

Co i kiedy wyeliminować z diety przed zajściem w ciążę? Czego jeść więcej?

Zdrowo odżywiać się powinniśmy bez względu na planowaną ciążę. Jednak zmiany w
tym kierunku są bardzo dobrą motywacją. Z diety zdecydowanie powinniśmy
wykluczyć słodycze, żywność typu fast food, garmażeryjne produkty, przetworzoną żywność, zbyt duże spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych w tym trans jest niekorzystne dla przyszłej mamy i jej dziecka. Należy wyeliminować wszystkie produkty obfitujące w kofeinę i teinę, gdyż zmniejszają przyswajalność wchłanialność innych witamin i składników mineralnych np. w przypadku suplementacji.
Najważniejsze mikroskładniki dla przyszłych mam to między innymi: żelazo, cynk,
jod, witaminy z grupy B, kwas foliowy oraz witaminy A, D, C, E dlatego zaleca się
wzbogacić dietę w owoce i warzywa sezonowe, pić wodę niskozmineralizowaną w
ilości 1,5 litra przez cały dzień. W diecie przyszłej mamy główny udział powinny
stanowić: jaja, chude mięso, ryby, kasze ryż brązowy, zielone warzywa, nasiona,
pieczywo pełnoziarniste. Zaleca się również spożywanie owoców, a także jogurty i
kefiry jako naturalne probiotyki.

Co należy suplementować? Czy suplementy można wybrać samodzielnie, czy
poprosić lekarza o receptę? Kiedy zacząć suplementację?

Najlepiej skonsultować się z lekarzem. Nigdy na własną rękę. Najważniejszy jest
kwas foliowy, ale podstawą jest dieta bogata w wysokofolianowe produkty, czyli:
Sałata, szpinak, kapusta, brokuły, zboża pełnoziarniste, wątróbka, jaja, orzechy i sery
+ żywność fortyfikowana. Suplementację kwasem foliowym zaleca się rozpocząć na
12 tygodni (min 3 miesiące) przed zajściem w ciążę i kontynuować przez cały okres jej trwania oraz karmienia piersią. Oprócz kwasu foliowego ważna jest suplementacja: jodem, witaminą D3, magnezem, kwasy omega 3 z grupy DHA, żelazo. Wszystkie jednak wartości makroskładników należy sprawdzić z krwi przed staraniem się o
potomstwo. Większość kobiet suplementuje jod nie wiedząc, że ma problemy z
tarczycą. Należy się zbadać.

Czy kobiety na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej powinny przyjmować
dodatkowe/inne suplementy? Na co powinny zwrócić uwagę w swojej diecie?

Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne twierdzi, że odpowiednio zaplanowane diety
wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie (wegańskie), są zdrowe, spełniają
zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu
i leczeniu niektórych chorób. Diety wegetariańskie pod kontrolą specjalistów dietetyków są odpowiednie dla osób, włącznie z okresem ciąży i laktacji.
Polscy lekarze, póki co nie potwierdzają tych publikacji, aby dieta wegańska mogła być
stosowana w okresie ciąży. Jednakże u kobiet ciężarnych będących pod opieką lekarza
i wyspecjalizowanego w diecie roślinnej dietetyka nie zauważa się niedoborów pokarmowych oraz zaburzenia rozwoju oraz wagi urodzeniowej dziecka.
Szczególnie ważna jest suplementacja witaminy B12  i D, które znajdują się tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Prężenie się niemowlaka

Prężenie się niemowlaka

CZYTAJ DALEJ

Czy są jakieś produkty, które mogą korzystnie wpływać na płodność? Które wpływają negatywnie?

Zdecydowanie, warto zwrócić uwagę na dietę śródziemnomorską. Ważne są warzywa, które chronią przed niepłodnością owulacyjną, rośliny strączkowe, bo zawierają cynk. Ważne są produkty z pełnego ziarna oraz zdrowe tłuszcze pod postacią ryb oraz oliwy z oliwek. Inne produkty tzw. superfoods m.in. kasza, płatki gryczane i amarantus, które korzystnie działają na stabilny poziom glukozy we krwi, są bogate w potrzebne żelazo i witaminy z grupy B, a także pozytywnie działają na regularne owulacje. Pomocne będą też pestki dyni, których garść pokryje 30% zapotrzebowania na cynk, niezbędny dla mężczyzn w procesie spermatogenezy.

Bardzo istotna jest w kontekście płodności aktywność fizyczna oraz ew. nadmiar tkanki
tłuszczowej, ponieważ aktywność fizyczna zwiększając wydatek energetyczny powoduje
zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Dzięki temu poprawie ulega
wrażliwość tkanek na insulinę, co sprzyja przywróceniu płodności u kobiet otyłych.

Za rozmowę dziękujemy dietetyk Annie Radowickiej.

Zobacz artykuły polecane przez Redakcję Portalu Parentingowego:

Podobne artykuły

Szpital: dziewczynka ugryziona przez chomika

Zdrowie

9-latka trafiła do szpitala przez ugryzienie chomika. Do rany wdało się niebezpieczne zakażenie

Czytaj więcej >
Jajeczka wielkanocne mogą być niebezpieczne

Zdrowie

Dlaczego lepiej nie podawać dziecku jajeczek wielkanocnych?

Czytaj więcej >
Spożywanie kawy w ciąży

Zdrowie

Spożywanie kawy w czasie ciąży

Czytaj więcej >
Biegunka u dzieci

Zdrowie

Biegunka u niemowlęcia. Przyczyny i objawy

Czytaj więcej >
Choroba hashimoto u dzieci

Zdrowie

Cierpi na nią 2 procent dzieci i młodzieży. Objawy choroby Hashimoto u najmłodszych

Czytaj więcej >
Ciążą: druzgocząca diagnoza

Zdrowie

Małżeństwo przez lata starało się o dziecko. Podczas badania USG lekarz zauważył dużą zmianę na szyi dziecka

Czytaj więcej >