Zielona herbata w ciąży – korzyści i przeciwskazania
pixabay.com
Sylwia Fiutkowska - 23 Listopada 2020

Zielona herbata w ciąży – korzyści i przeciwskazania

Racjonalna i zbilansowana dieta jest szczególnie ważna w okresie ciąży, gdyż wpływa zarówno na zdrowie matki jak i dziecka. W jej trakcie kobieta powinna sięgać po produkty bogate w witaminy i minerały. Podstawą dobrej diety jest prawidłowe odżywianie się i przyjmowanie zdrowych płynów w odpowiednich ilościach.

Zielona herbata została okryta w Chinach wiele tysięcy lat temu. Pochodzi z tego samego szczepu rośliny co czarna herbata, jednak posiada odmienny sposób produkcji. Jej liście są przeznaczone bezpośrednio do spożycia, z kolei liście czarnej herbaty przechodzą proces fermentacji, podczas którego zmieniają swój kolor. W związku z tym jej naturalne liście cechuje wysoka zawartość antyoksydantów i polifenoli. Zielona herbata jest zalecana w przypadku odchudzania, kontroli ciśnienia krwi oraz w trackie sytuacji stresowych. Dodatkowo ochrania organizm przed szkodliwym działaniem promieniowania i różnych zanieczyszczeń, a także wzmacnia zęby i kości oraz zmniejsza lepkość krwi. Pomaga regulować odpowiedni poziom cukru i insuliny we krwi, chroni przed poparzeniami słonecznymi i zapobiega powstawaniu raka skóry i innych nowotworów oraz służy zmniejszeniu poziomu cholesterolu. Pomimo szeregu pozytywnych właściwości kobiety ciężarne często zastanawiają się, czy w swojej diecie powinny uwzględniać właśnie ten trunek.

Korzyści z picia zielonej herbaty w trackie ciąży

Zielona herbata jest źródłem wielu cennych makroelementów, takich jak: żelazo, fosfor, cynk, miedź, sód, potas, wapno, mangan, a także szczepem dużej liczby witamin, w tym A, B, C, E i K. Poza tym zawiera dużą ilość polifenoli, w postaci alkaloidów, garbników, lipidów oraz aminokwasów. Antyoksydanty zawarte w zielonej herbacie pozwalają wzmocnić odporność organizmu oraz ograniczyć niestrawności pokarmowe, a co za tym idzie pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnych chorób, między innymi nadciśnienia czy cukrzycy, co jest szczególnie ważne w przypadku ciąży. W związku z szeregiem swoich pozytywnych właściwości specjaliści zalecają jej spożycie w trakcie ciąży, gdyż może być naturalnym zastępcą kawy, której z kolei ciężarne powinny unikać. W tym przypadku zielona herbata podziała tak samo pobudzająco na ciężarną jak kawa, tylko w o wiele zdrowszy sposób, gdyż zawiera mniej kofeiny. Należy pamiętać o tym, że kofeina jest zawarta również w napojach gazowanych i energetycznych, które także ciężarne powinny ograniczyć. W trakcie ciąży zaleca się spożywanie dużej ilości płynów, od około dwóch do trzech litrów dziennie. Większość tej normy powinna stanowić naturalna woda mineralna, jednakże warto urozmaicać swoją dietę w oparciu o ten zdrowotny napój. Jednakże nie należy z nim przesadzać, ponieważ posiada pewne ilości kofeiny, której kobieta w ciąży w ciągu dnia powinna spożywać maksymalnie do 200 miligramów, a zatem może sobie pozwolić na maksymalnie trzy lub cztery filiżanki zielonej herbaty dziennie. Ilość kofeiny w zielonej herbacie można ograniczyć poprzez jej krótsze zaparzanie, jednakże nie powinno przekraczać się dozwolonej ilości filiżanek.

Przeciwskazania do picia zielonej herbaty w ciąży

Kobiety w ciąży nie powinny przesadzać z ilością zielonej herbaty wypijanej w ciągu dnia, ponieważ mimo ogromu pozytywnych funkcji jakie spełnia, w przypadku ciężarnych może nieść za sobą również niepożądane skutki. Nadmierne spożycie zielonej herbaty prowadzi bowiem do zahamowania metabolizmu kwasu foliowego, który jest istotny dla maluszka rozwijającego się w brzuchu mamy. Zielona herbata jest również wzbogacona kofeiną, która negatywnie może odbić się na rozwoju dziecka, gdyż przyjmowana w dużych ilościach spowoduje, że maluszek nie będzie w stanie jej przetrawić. W związku z nadużywaniem zielonej herbaty istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia u płodu wad wrodzonych cewy nerwowej, która może stanowić dla niego poważne zagrożenia. Dlatego spożycie zielonej herbaty najlepiej skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym. Nie należy sięgać po nią w czasie głównych posiłków, gdyż może utrudniać wchłanianie cennych składników z pożywienia. Warto pić ją w międzyczasie, a do głównych dań serwować wodę mineralną lub soki ze świeżo wyciskanych owoców.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News