Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Szkoła > Zmiany w edukacji historycznej i społecznej
Martyna Kucharczyk
Martyna Kucharczyk 23.03.2022 04:23

Zmiany w edukacji historycznej i społecznej

Uczniowie
fot. martinedoucet, canva.com

17 grudnia Przemysław Czarnek skierował do konsultacji publicznych projekt dotyczący zmian w podstawie programowej szkół ponadpodstawowych. Modyfikacjom ulegnie edukacja historyczna i społeczna.

Zaproponowane zmiany mają polegać na wprowadzeniu do szkół przedmiotu historia i teraźniejszość, a także zmodyfikowaniu podstawy programowej historii i WOS-u na poziomie rozszerzonym. Konsultacje w tej sprawie potrwają do 17 stycznia 2022 roku.

Przemysław Czarnek skierował projekt zmian do konsultacji

Od przyszłego roku Minister Edukacji i Nauki zamierza wprowadzić zmiany w podstawie programowej. 17 grudnia skierował swój projekt do konsultacji publicznych. Według oficjalnej strony rządowej celem proponowanych zmian jest: "wzmocnienie komponentu historii najnowszej w edukacji historycznej uczniów szkół ponadpodstawowych w połączeniu z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązkowego, chronologicznego i pełnego kursu historii dla każdego ucznia szkoły ponadpodstawowej".

Projekt Czarnka zakłada wprowadzenie do szkół ponadpodstawowych nowego przedmiotu — historia i teraźniejszość. Na poziomie podstawowym ma on zastąpić wiedzę o społeczeństwie. Ponadto Minister Edukacji zamierza zmodyfikować obecny program nauczania historii, a także wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym.

- Proponowane zmiany w podstawie programowej przedmiotu historia polegają na wydłużeniu cezury historycznej o okres 2004-2015. Obejmują również punktowe zmiany w treściach nauczania – wymaganiach szczegółowych w ramach poszczególnych epok — czytamy na stornie gov.pl.

Przemysław Czarnek o historii i teraźniejszości

Przemysław Czarnek uważa, że wprowadzenie nowego przedmiotu do szkół jest konieczne. Jego zdaniem uczniowie mają duże braki w wiedzy historycznej z okresu 1945-2015. Historia i teraźniejszość ma im pomóc te braki nadrobić.

- Dzieci poznają między innymi fakty dotyczące żołnierzy wyklętych, żołnierzy niezłomnych. Dzieci poznają nasze dążenia niepodległościowe poszczególnych lat, które miały olbrzymie znaczenie dla naszej historii - '56, '68, '70, '80, stan wojenny - '81, poznają okoliczności Okrągłego Stołu 1989 roku, postkomunizmu lat 90., który zatrzymał rozwój naszego kraju — wyjaśnił Czarnek w rozmowie dla Polskiego Radia 24.

Projekty zmian dostępne są na stronach internetowych:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12354558   https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12354559

Artykuły polecane przez redakcję Portal parentingowy:

Źródło: gov.pl