Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Zdrowie i pielęgnacja dziecka > Dietetyk radzi jak łatwo ograniczyć cukier w diecie dziecka
Marta Uler
Marta Uler 19.05.2024 17:43

Dietetyk radzi jak łatwo ograniczyć cukier w diecie dziecka

ciastko
Fot. Pixabay/severyanka

Statystyczny Polak zjada nawet 42 kg cukru rocznie. To daje 3,5 torebki na miesiąc. Trudno to sobie wyobrazić, a jeszcze trudniej uwierzyć. Jednak tu nie chodzi tylko o ten cukier, który sypiemy łyżeczką. Najgorszy jest ten, którego nie widać.

Każde ciastko, każda czekoladka, to może być dodatkowa łyżeczka lub dwie. W pączku "siedzą” 3 lub 4. Nawet w pozornie zdrowych produktach, jak jogurty czy soki, też jest mnóstwo cukru. A jest to wielki wróg naszego zdrowia. Jak zatem wyeliminować go z diety? Jest na to sposób.

Ukryty cukier – nasz najgorszy wróg

To, że przeciętny Polak spożywa aż tyle cukru, brzmi aż nieprawdopodobnie. A jednak. Statystycznie jemy 25 łyżeczek cukru dziennie, a to o 15 więcej, niż przewiduje norma. Bo jednak trochę tego cukru potrzebujemy. Czerpiemy z niego energię. Jednak cukier jest w owocach, w makaronach, w pieczywie, w ziemniakach, itd. – to wystarcza, by pokryć dzienne zapotrzebowanie. 

Produkty wysoko przetworzone, posiłki w słoikach, fast foody, słodycze, chipsy, desery mleczne, budynie, lody, a także serki homogenizowane, jogurty owocowe, soki, płatki śniadaniowe – to wszystko są zbędne dla naszego organizmu produkty, których w naszym dziennym jadłospisie jest jednak sporo. One zawierają, tak zwany, ukryty cukier. Ukryty – bo go nie widać. Jeśli jemy chipsy, mamy przekonanie, że one są "tylko” słone. No, to przeczytajmy skład.

Cukier dodawany jest także do keczupów, przeróżnych sosów, wód (!) smakowych, batonów zbożowych, produktów "light” (obniżając zawartość tłuszczu, producenci żywności dodają do produktów więcej cukru i soli, aby nadać im lepszy smak), ciemnego pieczywa (ten kolor daje karmel). Czyli nawet tam, gdzie się tego w ogóle nie spodziewamy. I wychodzą te 42 kilogramy.

Cukier – wpływ na zdrowie

Jak taka dieta odbija się na naszym zdrowiu? Cóż, krótko mówiąc – fatalnie. A bardziej szczegółowo:

  • prowadzi do otyłości,
     
  • sprzyja powstawaniu próchnicy i problemów z dziąsłami – w końcu cukier to pożywka dla bakterii bytujących w jamie ustnej,
     
  • zwiększa ryzyko chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2., nadciśnienie tętnicze, niektóre nowotwory. Duże spożycie cukru zaburza pracę trzustki, co z kolei może prowadzić do insulinooporności,
     
  • zwiększa ryzyko chorób serca i układu krążenia – nadmiar cukru sprawia, że rośnie stężenie "złego” cholesterolu LDL, triglicerydów, a to z kolei zwiększa ryzyko udarów i chorób serca,
     
  • wywołuje niedobory składników odżywczych – cukier to tzw. puste kalorie, które zastępują te pełnowartościowe.

Ponadto, cukier uzależnia, podobnie jak narkotyk. Kojarzy się z przyjemnością, w końcu od dziecka jesteśmy uczeni, że "w nagrodę” należy nam się coś słodkiego. Wywołuje uczucie błogości, satysfakcji, więc chcemy tego więcej i więcej. Kto kiedyś próbował odstawić – drastycznie, z dnia na dzień – cukier, z pewnością pamięta, jak fatalnie wtedy się czuł. 

Jak jeść mniej cukru?

Dla własnego zdrowia i dobrego samopoczucia, a także dlatego, by dawać dobry przykład dzieciom, warto ograniczyć cukier w diecie. Jak to zrobić? Radzi dietetyk, Michał Wrzosek, na swoim profilu na Instagramie.

"Głównym problemem wcale nie jest dosładzanie kawy cz herbaty, a właśnie te gotowe produkty z cukrem dodanym” – mówi. Aby więc ograniczyć cukier w diecie poleca:

  • czytać etykiety i wybierać produktu bez cukru albo z małą jego zawartością – szukać go na liście składników, ale uwaga: cukrem jest też glukoza, czy syrop glokozowo-fruktozowy. Sprawdzać również wartość odżywczą produktu – szukać pozycji "węglowodany, w tym cukry” (10 g to ok. 2 łyżeczek od herbaty),
     
  • zamiast soków, pić wodę,
     
  • zamiast napojów z cukrem, wybierać napoje „zero”, 
     
  • zamiast owoców suszonych, wybierać świeże,
     
  • no i – zmniejszyć ilość słodyczy w diecie.

Uważaj także na słodziki

Jeśli chodzi o napoje i inne produkty "zero”, w których nie ma cukru, trzeba jednak uważać. Często słodzone są np. aspartamem lub acesulfamem K. To szkodliwe substancje, o udowodnionych właściwościach alergizujących, a nawet rakotwórczych. Zawierające je produkty również nie wpłyną korzystnie na nasze zdrowie.

Do zdrowych słodzików zaliczamy: stewię, lukrecję, ksylitol lub erytrytol. Jeśli znajdziesz je na etykiecie produktu, jest OK!

Zobacz także:

Mielone owady i chemiczne dodatki. Naprawdę chcesz tym karmić dziecko?

Już lepiej zrobisz, gdy dasz dziecku czekoladę! Zaskakujące słowa dentystki

To bzdura, że jest zdrowszy niż cukier. Nigdy nie podawaj go dzieciom