Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Zdrowie i pielęgnacja dziecka > Koniec TPK. Już nie dostaniesz L4, ani recepty przez telefon
Marta Uler
Marta Uler 20.12.2023 09:51

Koniec TPK. Już nie dostaniesz L4, ani recepty przez telefon

Koniec PTK
Fot. Materiały własne

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu zakończyła działalność. Już nie można zadzwonić pod bezpłatny numer, by skorzystać z teleporady, otrzymać receptę, czy nawet zwolnienie lekarskie. TPK była uruchomiona na czas pandemii COVID-19 i miała działać tylko do 15 grudnia 2023.

Teraz trzeba wrócić do starych zwyczajów, czyli do nocnej i świątecznej opieki lekarskiej. Informacji na jej temat udziela Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP).

TPK skończyła działalność

Z dniem 15 grudnia b.r. zakończyła się działalność TPK, czyli Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Już nie skonsultujemy się z lekarzem przez telefon, nie dostaniemy żadnej recepty ani zwolnienia L4 tą drogą. Szkoda, bo było to bardzo praktyczne rozwiązanie, z którego skorzystało wielu Polaków.   

TPK uruchomiono w czasie pandemii COVID-19 i z założenia miała działać tylko w określonym czasie, który właśnie upłynął. Na stronie gov.pl czytamy: "15 grudnia br. rozwiązała się umowa Ministerstwa Zdrowia z operatorem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK).

TPK powstała w czasie pandemii COVID-19. Działanie platformy było ściśle związane z przepisami tzw. specustawy covidowej, które obowiązują do końca roku. Dlatego także rozwiązuje się umowa dotycząca TPK”.

Co teraz czeka pacjentów?

Trzeba przyznać, że TPK była bardzo wygodnym rozwiązaniem. Teraz znów, np. gdy dziecko zachoruje nam późnym wieczorem, będzie trzeba jechać do dyżurującej placówki (przynajmniej tyle oferuje NFZ). 
Informacji na temat nocnej i świątecznej pomocy udzieli nam TIP, czyli Telefoniczna Informacja Pacjenta. 
Bezpłatny numer TIP to: 800 190 590.

Co istotne, jak podaje gov.pl, infolinia jest dostępna przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Trzeba niestety wziąć pod uwagę, że konsultanci TIP nie udzielają porad medycznych. Powiedzą jedynie, w którym miejscu odbywa się dyżur lekarza, gdzie znajduje się najbliższy SOR, a także apteka, w której dostępny jest dany lek. 

Czego jeszcze możemy dowiedzieć się od TIP?

Konsultanci TIP poinformują nas również o tym:

  • jak można wyrobić kartę EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  • jak skorzystać z leczenia w sanatorium,
  • jak zaszczepić się przeciwko COVID-19,
  • co zrobić, gdy podejrzewamy zakażenie SARS-CoV-2,
  • jakie są programy profilaktyczne przygotowane przez NFZ,
  • co gwarantują nam prawa pacjenta – by porozmawiać z ekspertem z Biura Rzecznika Praw Pacjenta, trzeba dzwonić w godzinach 8:00-18:00.

Konsultanci TIP udzielają informacji w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Z TIP skorzystać mogą także pacjenci głusi – za pomocą wideorozmowy przeprowadzonej przy pomocy tłumacza języka migowego. Na stronie NFZ obsługującej TIP https://www.nfz.gov.pl/kontakt/telefonicznainformacja-pacjenta/ jest też wideoczat.

Zobacz także:

To będzie dramat! Od 1 stycznia wielka zmiana cen leków

Bezpłatne leki dla dzieci i seniorów. Lista zostanie rozszerzona

Ten lek na katar może być niebezpieczny. Też dajesz go dziecku?