portalparentingowy.pl Szkoła Ta zagadka matematyczna dzieli internautów. A to poziom 4. klasy podstawówki!
Fot. Materiały własne

Ta zagadka matematyczna dzieli internautów. A to poziom 4. klasy podstawówki!

14 grudnia 2023
Autor tekstu: Marta Uler

Każdy z nas uczył się kiedyś matematyki, ale nie wszyscy ją kochali. To jeden z tych kłopotliwych przedmiotów, które można albo lubić, albo nienawidzić. I nie da się nie zauważyć, że ogromu wiedzy, którą kiedyś posiedliśmy, w ogóle nie wykorzystujemy.

Praktyka w matematyce to najważniejsza kwestia. Kto nie ćwiczy – wypada z wprawy i zapomina czasem najbardziej podstawowych zasad. Tak jest z tym działaniem matematycznym. To w gruncie rzeczy proste jak drut, ale czy umiesz szybko podać odpowiedź?

Nauka poszła w las

Z tym działaniem ma problem wielu rodziców. Gdy nasza pociecha przynosi nam zeszyt, pokazuje zadanie i prosi o pomoc, bo sama nie może sobie poradzić, czasem nawet nam włosy stają na głowie dęba. No bo właściwie, jak to obliczyć:

16:4(2+2)=?

Pamiętamy ze szkoły, że kolejność wykonywania działań jest taka: nawiasy, potęgi, mnożenie, dzielenie, dodawanie, odejmowanie. A zatem może się wydawać, że wynikiem będzie 1. Musimy jednak rozczarować tych, którym tak wyszło – jesteście w błędzie.

Dzielenie i mnożenie to jest "to samo”

Najpierw należy opuścić nawias, a więc: 2+2 = 4. Uzyskujemy w ten sposób 16:4x4. Dlaczego pomiędzy 4 a 4 znalazł się znak mnożenia? Ponieważ, jak powinniśmy pamiętać ze szkoły, jeśli przed nawiasem stoi jakaś liczba i nie ma między nimi żadnego znaku, mamy do czynienia z mnożeniem.

Jaki będzie wynik tego działania? "16:4x4 daje nam 1” - powiedzą niektórzy. Przecież trzeba wykonać to tak: 16:16 = 1, ponieważ zgodnie z kolejnością wykonywania działań, mnożenie jest przed dzieleniem. A jednak nie.

Mnożenie i dzielenie to jest to samo. Dziwne? Wcale nie – dzielenie to jest mnożenie przez odwrotność. A prawidłowa kolejność wykonywania działań to: nawiasy, potęgi, mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie. “I” robi tu różnicę.

Prawidłowe rozwiązanie zagadki

Kłopotliwe działanie należy rozwiązać w taki sposób:

16:4(2+2)=16:4x4=4x4=16

Ponieważ najpierw musimy podzielić 16 przez 4, a dopiero potem pomnożyć przez 4. Tego typu działania wykonuje się po kolei, od lewej. Dla ułatwienia można sobie zapisać to działanie tak:

16:4(2+2)=16/4(2+2)=4(2+2)=4x4=16

Teraz rozumiecie?

Zobacz także:

Zadałam tę zagadkę na rodzinnym obiedzie. Dorośli kłócili się do wieczora

Matka opublikowała w sieci oceniony sprawdzian swojego syna. Internauci oburzeni

Zadanie domowe 8-latka przerosło nawet rodziców. Internauci głowią się nad rozwiązaniem zagadki

Najtrudniejszy do obdarowania. Co dać pod choinkę nastolatkowi? Podpowiadamy
Magiczna radość odkrywania. Najlepsze prezenty dla małych dzieci
Obserwuj nas w
autor
Marta Uler

Psychodietetyczka, dietoterapeutka i dziennikarka z 20-letnim stażem. Ukończyła także kurs dietetyki i odchudzania. W swoich artykułach porusza tematy z zakresu zdrowia fizycznego i psychicznego, ale także właściwego odżywiania, prawidłowych nawyków życiowych, a także wszystkiego, co dotyczy dzieci. Prywatnie mama dwóch chłopców – nastolatka, który właśnie zaczyna najbardziej burzliwy okres w swoim życiu oraz uroczego przedszkolaka.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@portalparentingowy.pl
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy