Ta zagadka matematyczna dzieli internautów. A to poziom 4. klasy podstawówki!
Każdy z nas uczył się kiedyś matematyki, ale nie wszyscy ją kochali. To jeden z tych kłopotliwych przedmiotów, które można albo lubić, albo nienawidzić. I nie da się nie zauważyć, że ogromu wiedzy, którą kiedyś posiedliśmy, w ogóle nie wykorzystujemy.
Praktyka w matematyce to najważniejsza kwestia. Kto nie ćwiczy – wypada z wprawy i zapomina czasem najbardziej podstawowych zasad. Tak jest z tym działaniem matematycznym. To w gruncie rzeczy proste jak drut, ale czy umiesz szybko podać odpowiedź?
Nauka poszła w las
Z tym działaniem ma problem wielu rodziców. Gdy nasza pociecha przynosi nam zeszyt, pokazuje zadanie i prosi o pomoc, bo sama nie może sobie poradzić, czasem nawet nam włosy stają na głowie dęba. No bo właściwie, jak to obliczyć:
16:4(2+2)=?
Pamiętamy ze szkoły, że kolejność wykonywania działań jest taka: nawiasy, potęgi, mnożenie, dzielenie, dodawanie, odejmowanie. A zatem może się wydawać, że wynikiem będzie 1. Musimy jednak rozczarować tych, którym tak wyszło – jesteście w błędzie.
Dzielenie i mnożenie to jest "to samo”
Najpierw należy opuścić nawias, a więc: 2+2 = 4. Uzyskujemy w ten sposób 16:4x4. Dlaczego pomiędzy 4 a 4 znalazł się znak mnożenia? Ponieważ, jak powinniśmy pamiętać ze szkoły, jeśli przed nawiasem stoi jakaś liczba i nie ma między nimi żadnego znaku, mamy do czynienia z mnożeniem.
Jaki będzie wynik tego działania? "16:4x4 daje nam 1” - powiedzą niektórzy. Przecież trzeba wykonać to tak: 16:16 = 1, ponieważ zgodnie z kolejnością wykonywania działań, mnożenie jest przed dzieleniem. A jednak nie.
Mnożenie i dzielenie to jest to samo. Dziwne? Wcale nie – dzielenie to jest mnożenie przez odwrotność. A prawidłowa kolejność wykonywania działań to: nawiasy, potęgi, mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie. “I” robi tu różnicę.
Prawidłowe rozwiązanie zagadki
Kłopotliwe działanie należy rozwiązać w taki sposób:
16:4(2+2)=16:4x4=4x4=16
Ponieważ najpierw musimy podzielić 16 przez 4, a dopiero potem pomnożyć przez 4. Tego typu działania wykonuje się po kolei, od lewej. Dla ułatwienia można sobie zapisać to działanie tak:
16:4(2+2)=16/4(2+2)=4(2+2)=4x4=16
Teraz rozumiecie?
Zobacz także:
Zadałam tę zagadkę na rodzinnym obiedzie. Dorośli kłócili się do wieczora
Matka opublikowała w sieci oceniony sprawdzian swojego syna. Internauci oburzeni
Zadanie domowe 8-latka przerosło nawet rodziców. Internauci głowią się nad rozwiązaniem zagadki