Wyszukaj w serwisie
Przed ciążą Ciąża i Poród dziecko 0-2 przedszkolak szkoła Życie rodzinne zdrowie i pielęgnacja dziecka quizy
portalparentingowy.pl > Szkoła > Zagadka matematyczna, która skłóciła internautów. To tak proste, a wciąż sprawia kłopoty
Marta Uler
Marta Uler 27.05.2024 15:46

Zagadka matematyczna, która skłóciła internautów. To tak proste, a wciąż sprawia kłopoty

działanie matematyczne
Fot. Canva

Matematykę można kochać albo nienawidzić. Tych, którym sprawia ona przyjemność i którzy łamigłówki matematyczne rozwiązują dla rozrywki, nie jest wielu. A na zagadkach, których pełno jest w internecie, niejeden polegnie.

A to dziwne, bo niektóre wcale nie są trudne. Jedyne, czym trzeba się czasem wykazać, to uważność oraz znajomość naprawdę podstawowych zasad matematycznych.

Prosta zagadka matematyczna

To działanie pojawiało się na przeróżnych grupach społecznościowych na Facebooku, w nieskończonej chyba liczbie wersji. Zmieniają się tylko liczby, a sam układ działania pozostaje bez zmian. To coś takiego:

16:2(4+4)=? 

Wygląda na to, że jako społeczeństwo, trudno się jednak uczymy. Internauci za każdym razem podają najróżniejsze rozwiązania. A przecież tu może być tylko jedno... Z czego wynikają te rozbieżności? Cóż, na to pytanie, odpowiedź jest także tylko jedna: z nieznajomości podstawowych zasad matematycznych.

Ile ludzi, tyle rozwiązań

Pod tymi zagadkami pojawia się zwykle cały szereg “możliwych” rozwiązań. W wypadku naszego równania, ”zgadujący odpowiadają”:

  • “Oczywiście, że 1. Jak mogłoby wyjść coś innego?”
  • “Tylko 16, matematycy od siedmiu boleści...”
  • “64?”
  • “Wydawać by się mogło, że 64, ale pewna nie jestem”
  • "To musi być tak: najpierw są nawiasy, potem dzielenie, a potem mnożenie, czyli 16:2x8=16:16=1. Nie ma innego wyniku. To podstawówka, ludzie”.

Wynik jest tylko jeden

To działanie, faktycznie reprezentuje poziom szkoły podstawowej. Jednak pilny uczeń wie, że kolejność wykonywania działań, jest następująca"

Nawiasy, potęgi, mnożenie i dzielenie (od lewej do prawej), dodawanie i odejmowanie (od lewej do prawej).

A zatem, nasze działanie należy obliczyć tak:

16:2(4+4)=8x8=64

Najpierw nawias, czyli: 16:2x8, następnie wykonujemy dzielenie, bo jest na lewo od mnożenia, czyli, że zostaje nam 8x8, a to, daje wynik 64. I naprawdę nie może być inaczej!

Zobacz także:

Zagadka matematyczna z 1953 roku. Niewiele osób na świecie ją rozwiązało

8 czy 2? Ta zagadka sprawia, że ludzie nie śpią po nocach

Zadanie domowe 8-latka przerosło nawet rodziców. Internauci głowią się nad rozwiązaniem zagadki