Jak poradzić sobie ze skurczami łydek w ciąży?
pixabay.com
Sylwia Fiutkowska - 23 Listopada 2020

Jak poradzić sobie ze skurczami łydek w ciąży?

Skurcze łydek to jedna z najczęstszych dolegliwości, z jakimi muszą sobie radzić ciężarne, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Ból najczęściej pojawia się w nocy i jest tak silny, że uniemożliwia sen, a czasami doprowadza aż do płaczu. Dlaczego dochodzi do skurczów łydek i jak sobie z nimi poradzić?

Skurcze łydek są bolesną dolegliwością, która dotyka kobiety w ciąży. Najczęściej towarzyszą one kobietom, które już niedługo zostaną mamami, choć mogą występować już w drugim trymestrze ciąży. Skurcze zazwyczaj występują w nocy lub pojawiają się tuż nad ranem. Z pewnością ich pora występowania nie sprzyja przyszłym mamom, którym przez dodatkowe obciążenie zdecydowanie trudniej zmienić pozycję, a czasami nawet wstać. Skurcze łydek są jednym z objawów ciąży i pod względem medycznym nie powinny stwarzać powodów do niepokoju, jednak w sytuacji, gdy skurcze utrzymują się nieprzerwanie przez kilka dni i żadne domowe sposoby nie są w stanie ich powstrzymać, jak również gdy ból uniemożliwia ciężarnej poruszanie się, a także zaczynają towarzyszyć mu dodatkowe objawy, jak wzmożone puchnięcie, pogrubienie żył czy uczucie ciepła, to niezwłocznie należy skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym. Pojawienie się takich oznak może alarmować o powstaniu skrzepu, który wymaga natychmiastowej interwencji chirurgicznej.

Dlaczego dochodzi do skurczu łydek w ciąży?

Przyczyn występowania skurczy łydek w trakcie ciąży jest wiele. Jednym z nich jest utrudniony odpływ krwi z nóg do serca, przez co w nogach ciężarnej tworzą się zastoje. Dodatkowo ciągle rozwijająca się macica powoduje ucisk na naczynia tętnicze i nerwy miednicy, przez co ciężarna może odczuwać ból. Skurcze mogą być spowodowane gwałtownym przyrostem ciśnienia w naczyniach krwionośnych nóg. W trakcie snu kobieta nie powinna notorycznie zakładać jednej nogi na drugą, gdyż to również przyczynia się do występowania skurczy. Kolejnym symptomem jest długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, a więc siedzenie lub chodzenie, które wiąże się ze zwiększonym ciężarem, jaki nosi ze sobą kobieta. Powiększający się automatycznie brzuch powoduje obciążenie kręgosłupa, który ma tendencję do nienaturalnej krzywizny, a co za tym idzie powoduje ucisk na nerwy biegnące od miednicy aż po mięśnie nóg. Skurcze łydek pojawiają się również u pań, które w trakcie ciąży noszą niewygodne obuwie, zwłaszcza wąskie buty lub szpilki na wysokim obcasie. Za występowanie skurczy mogą odpowiadać także niedobory trzech ważnych pierwiastków: wapna, potasu i magnezu, a także nadmiar fosforu. Inną przyczyną jest zła dieta ciężarnej, która może prowadzić do nadwagi, co będzie stanowić dodatkowe obciążenie dla nóg.

Jako poradzić sobie ze skurczem łydek podczas ciąży?

Skurcze łydek można łagodzić domowymi sposobami. Najprostszą metodą jest masowanie miejsca, w którym występuje ból. Jeżeli z racji powiększonego brzucha ciężarna ma problem z rozmasowaniem łydki, to warto poprosić o pomoc kogoś z jej najbliższego otoczenia – partnera lub domownika. Masaż najlepiej wykonywać równomiernie, w przeciwnym kierunku do występowania skurczy.

Inną metodą jest rozciąganie. Jeśli ciężarna poczuje ból w łydce, to powinna przyciągnąć stopę jak najbliżej kolana, utrzymując place skierowane w kierunku twarzy. Następnie najlepiej wyprostować nogę w kolanie i potrzymać tak przez kilkanaście sekund. W momencie pojawienia się skurczy ciężarna może również wyprostować nogi w kolanie i unieść je do góry, w takiej pozycji, żeby były ułożone wyżej niż tułów. Do tego celu warto wykorzystać poduszki. Ulgę w bólu przyniesie również postawienie jednej stopy na chłodnym podłożu i naciskanie na kolano ręką, przy jednoczesnym unoszeniu palców stopy ku górze.

Rozciągnie równie dobrze wykonywać przed pójściem spać. W tym celu ciężarna powinna stanąć naprzeciwko ściany i oprzeć ręce na jej powierzchni. Następnie należy odstawić jedną nogę do tytułu, tak aby pięta była dociśnięta do podłogi. W tym samym czasie drugą nogę trzeba zgiąć w kolanie i równocześnie pochylić się do przodu. W tej pozycji należy wytrzymać kilkanaście sekund, a po krótkiej przerwie powtórzyć ćwiczenie, zamieniając nogi. Gimnastykę warto wykonać parokrotnie, dzięki czemu zmniejszy się szansa na wystąpienie skurczy. Innym ćwiczeniem, które można wykonywać w łóżku przed snem, jest wyciągnięcie jak najdalej przed siebie wyprostowanych nóg i rytmiczne zginanie palców do przodu i do tyłu. Ciężarna nie powinna zapominać również o lekkiej aktywności fizycznej, na którą może sobie pozwolić, między innymi na spacerowanie czy pływanie.

Skurcze można łagodzić również ciepłymi okładami. Wystarczy owinąć bolące miejsce gorącym ręcznikiem lub ścierką i trzymać przez kilkanaście minut. Po zdjęciu okładu warto się chwilę przespacerować, zginając nogi w kolanach. Można również zdecydować się na gorącą kąpiel bądź moczenie samych stóp w ciepłej wodzie.

Aby zapobiegać rozwojowi skurczy ciężarna powinna zadbać o odpowiednią dietę, bogatą w wapno, potas i magnez. W tym celu warto spożywać jak najwięcej składników bogatych w witaminy i minerały, takie jak: owoce i warzywa, kasze oraz produkty zbożowe, nabiał, mięso, a także ryby. Dodatkowo powinna pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. W trakcie ciąży należy spożywać od dwóch do trzech litrów płynów dziennie. W ich skład przede wszystkim powinna wchodzić naturalna woda mineralna, uzupełniana sokami ze świeżo wyciskanych owoców oraz herbatami. Ciężarnym szczególnie zaleca się picie soku pomidorowego.

Warto zwrócić również uwagę na odpowiednie obuwie, w którym stopa będzie czuła się wygodnie. Należy unikać butów na wysokich obcasie, a także tych o płaskim podłożu. Jeżeli ciężarna przebywa w mieszkaniu śmiało może chodzić bez butów, w samych skarpetkach lub boso.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj portalparentingowy.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News